Cikkek, publikációk,  Dorama,  Mondo-cikkek

Egy modern kori Hamupipőke-sztori – Yangotonaki ichizoku dorama

Hamupipőke történetét világszerte mindenhol ismerik: egy szegény családból származó lány, akivel mostohaanyja és -testvérei rosszul bánnak, s akibe beleszeret az előkelő herceg. A Yangotonaki ichizoku című doramában egy napjainkban játszódó Hamupipőke-sztorit ismerhetünk meg, itt azonban nem a mostoha okozza főhősünk megpróbáltatásait, hanem szeretett férjének nagy hagyományokkal bíró, s ennélfogva sok tekintetben régimódi, elmaradott szokásokat gyakorló családja.

Az előkelő Miyama-család

Shinohara Sato (Tsuchiya Tao) egy fiatal, szép lány, aki egy egyszerű családból származik: édesanyjával él, aki egy kis kifőzdét vezet. A lányt nemrég jegyezte el barátja, Miyama Kenta (Matsushita Kōhei), s esedékessé vált, hogy a fiatalember bemutassa menyasszonyát a családjának. Sato izgatottan, de reményekkel teli várja a találkozást Kenta szüleivel. Meglepetésére egy fekete luxuslimuzin gördül be anyja kifőzdéje elé, hogy a jegyespárt a Miyama-birtokra szállítsa: ekkor derül ki Sato számára, hogy vőlegénye egy több mint 400 éves múlttal bíró, előkelő család sarja. A Miyama-család birtoka szinte egy önálló állam az államban: a Miyama-hídon átkelve jut el a fiatal pár a birtokra, ahol a család rezidenciája, egy hatalmas, erődítményszerű épületegyüttes áll. A rezidencia bejáratánál Kenta édesanyja, Kumi (Kimura Tae) fogadja a párt, ám ekkor döbbenetes dolog történik: a ház úrnője ellöki magától Satót, magához rántja fiát, Kentát, a szerelmespárt pedig az erődítmény automatikusan bezáródó rácsos kapuja szakítja szét egymástól. S a hangszórókon keresztül egy szigorú, mély hang szólal meg, mely közli Satóval, hogy ő nem méltó Kentához, hiszen nem egy neves família leszármazottja. A hang nem másé, mint a Miyama-ház uráé, Keiichié (Ishibashi Ryō), aki vasököllel kormányozza a több évszázados múltra visszatekintő családot. Sato megszégyenülve megy haza, ám itt a történet még nem ér véget, hiszen szerelmétől való elszakíttatását Kenta sem hagyja annyiban.

Így kezdődik a Yangotonaki ichizoku (Egy előkelő család) című dorama története, melyben tizenegy epizódon keresztül követhetjük nyomon, hogyan küzd meg Sato és Kenta a Miyama-család elavult szokásaival, patriarchális viszonyaival, és hogyan tud a pár megbirkózni a házban élő családtagok egymás elleni intrikáival. Nehéz küzdelemben lesz részük, hisz nagyon úgy tűnik, hogy mindenki ellenük van. Kenta apja egy igazi zsarnok, akinek csak a család túlélése számít; lenézi a nőket, s elvárja, hogy mindenki úgy cselekedjen, ahogy ő akarja. Kenta bátyja, Akito kissé esetlen figurának tűnhet, de valójában őt is régi sérelmek gyötrik, mindeközben felesége, Mihoko (Matsumoto Wakana) pedig mindent megtesz azért, hogy ne Kentáé és Satóé, hanem övé és férjéé legyen a Miyama-vagyon.

A női mangák mesterének új műve

A Yangotonaki ichizoku számos más doramához hasonlóan egy manga adaptációja – és a fentiek után talán mondanunk sem kell, hogy egy shōjo/josei manga volt az alapanyag. A mangaváltozat Koyama Yukari nevéhez fűződik, aki különösen népszerű alkotó a japán nők körében, hiszen számos romantikus történet, illetve nők életével, problémáival foglalkozó mangasorozat került már ki a kezei közül. A mangaka 1988-ban debütált, s azóta is alkot, így már veteránnak számít a japán mangaiparban. A Yangotonaki ichizoku című sorozata 2017-ben indult a Kiss című magazinban, s jelenleg is fut: mindeddig összesen 11 kötetben jelent meg. Öt évvel a manga indulása után, idén februárban jelentették be, hogy tavasszal a Fuji TV csütörtök 22 órai doramablokkjában (lásd keretes írásunkat) fogják sugározni a manga élőszereplés változatát. A főhős, Sato szerepét Tsuchiya Tao kapta, akinek ez volt az első főszerepe a Fuji TV ezen műsorsávjában; egyúttal ez volt az első közös szereplése a másik főhőst, Kentát alakító Matsushita Kōheijel – ezek miatt is nagy várakozás előzte meg a sorozat bemutatását.

Tündérmese sztárparádéval

Mint ahogy föntebb már említettük, a Yangotonaki ichizoku sorozat magára úgy hivatkozik mint „modern tündérmesére”, s erre a megnevezésre szándékosan rá is játszanak: minden epizód elején egy díszes borítású mesekönyv nyílik ki, s egy kellemes hangú mesélő mondja el a történet előzményeit. Ez a tündérmese-koncepció nagyon is lényeges: voltak ugyanis olyan japán nézők, akik azzal a kritikával illeték a doramát, hogy a benne mutatott események, fordulatok nem realisztikusak, túlságosan elrugaszkodnak a valóságtól. Ezek a nézők éppen a fenti tündérmese-koncepciót hagyták figyelmen kívül. Hisz a dorama nem is akar egy valóságos világot bemutatni, hanem egyfajta kettősséggel él: a főszereplő pár nagyon jól illik egymáshoz, megértik egymást, és harmonikus kapcsolat van köztük, így ők hozzá be a valóságot a mesébe – ezzel szemben szinte az összes többi karakter szándékosan úgy van megkreálva, hogy kevéssé legyen realisztikus, esetenként túl naivak vagy túl durvák. Közülük is kiemelkedik Mihoko karaktere: Matsumoto Wakana eltúlzott, parodisztikus módon játssza az intrikus, törtető nő szerepét, időnként kissé mexikói telenovellákat idézve.

Nagyon nagy erőssége a Yangotonaki ichizoku doramaváltozatának a szereplőgárda: az egymáshoz remekül passzoló főszereplőkön és a fent említett Matsumotón túl muszáj szót ejtenünk a Miyama-család fejét alakító Ishibashi Ryóról, akinél jobb diktátorapukát keresni sem lehetett volna. Ishibashi az erőteljes, mély hangjával zseniálisan alakít mindenféle tipikusan gonosz karaktert: akik látták A meztelen rendezőt (Mondo 2021/08), emlékezhetnek rá, hisz ő játszotta Ikezawát, a pornómágnást. Rendkívül jó választás volt Kenta édesanyjának szerepére Kimura Tae is, aki játszott már többek között bosszúvágyó fekete özvegyet (Black Revenge, Mondo 2019/06) is, ehhez képest itt a megalázkodó, férjének behódoló, szinte szolgasorban lévő nő szerepét alakítja. Az ő általa játszott szerepekben azonban kódolva van, hogy a feszültségnek egyszer robbannia kell – ezt várhatja a néző a Yangotóban is. Végezetül emeljük még ki a végefőcímdalt, melyet a fantasztikus milet énekel: a fiatalkorát Kanadában töltő, 2019-ben debütált énekesnő slágert slágerre halmoz, s újabban egyre több tévésorozat főcímdalát bízzák rá. Ez alkalommal a Walkin’ in My Lane című dal sem okoz csalódást, az epizódok végén felcsendülő szám hamar bent ragad a néző fülében.

A sorozat alkotói kénytelenek voltak a tizenegyedik epizód végére egyfajta lezárást kreálni, azonban mint fentebb említettük is, az eredeti mangaváltozat még nem ért véget. Így hát nem kizárt, hogy számíthatunk arra, hogy a modernkori Hamupipőke-történet még folytatódik, akár egy dorama speciálban, akár egy filmfeldolgozásban. Erre erősít rá a sorozat befejező epizódjának végén megjelenő „Még találkozunk” kiírás is.

ADATLAP
Yangotonaki ichizoku

dorama
Év: 2022
Főszerepben: Tsuchiya Tao, Matsushima Kōhei
Hossza: 11 × kb. 50 perc
Gyártó csatorna: Fuji TV

Fuji TV, csütörtök 22 óra

A Yangotonaki ichizoku a Fuji TV csütörtöki, 22 órai műsorsávjában futott 2022 tavaszán: ez a blokk 1984 óta létezik, s a Fuji TV egyik legfontosabb sávjának számít. Hasonló, szép hagyományokkal bíró műsorsáv a Fuji TV hétfő este 21 órakor kezdődő blokkja is: korábban a hétfő 9-es sávban voltak gyakoribbak a romantikus történetek és vígjátékok, míg a csütörtök 10-es sáv a társadalmi problémákkal foglalkozó sorozatoknak és a krimiknek volt inkább fenntartva. Ez a megkülönböztetés azonban mostanában már kevésbé éles: mindkét műsorsávban találkozhatunk mindenféle tematikájú sorozattal. Ekkor, csütörtökönként futott például a Monte Cristo Haku (Mondo 2018/10), a Good Doctor (Mondo 2018/12) vagy a Dr. Kotō Shinryōjo (Mondo 2021/10) is.

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2022/08. számában jelent meg. Hornos Dániel: Egy modern kori Hamupipőke-sztori – Yangotonaki ichizoku dorama in Mondo Magazin 2022/08, p. 34-35.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás