Cikkek, publikációk,  Dorama,  Mondo-cikkek

A meztelen rendező (Zenra kantoku) – Muranishi Tōru tündöklése és bukása

A Netflix két évvel ezelőtt alaposan felkavarta az állóvizet a japán sorozatgyártás terén legelső japán gyártású élőszereplős produkciójával, a jócskán merész témát feldolgozó Zenra kantokuval (magyarul A meztelen rendező címet kapta). A prüdériával abszolút nem vádolható sorozat egy valós személy, a 80-as évek ikonikus felnőttfilm-rendezője, Muranishi Tōru kalandokban és fordulatokban bővelkedő életét követi nyomon, a tévés japán doramákra kevésbé jellemző módszerekkel és minőségben. A nagy sikert arató első évad után idén júniusban megérkezett a folytatás.

Házaló ügynökből pornórendező

Japán, 1980-as évek. Az ország gazdasága gyorsan fejlődik; minden vállalat hamar és könnyen szeretne profitot szerezni. Muranishi Tōru (Yamada Takayuki) is egy ilyen cégnél dolgozik: házaló ügynökként angol nyelvű enciklopédiákat próbál minél több emberre rásózni – eleinte kevés sikerrel. Egy kollégája hatására azonban egyre jobban elsajátítja a meggyőzés tudományát, és jó kommunikációs készsége segítségével a vállalat legsikeresebb alkalmazottja válik belőle. A munkahelyén azonban szerencsétlen fordulat áll be, és nemsokára felesége is elhagyja. A kilátástalan helyzetbe került férfi kocsmáról kocsmára jár – egy ilyen lebujban ismerkedik meg az alvilággal is kapcsolatokat ápoló Toshival, aki beavatja a bizniszébe: egy love hotelben titokban hangfelvételeket rögzít, és ezeket a kazettákat adja el jó pénzért. Ahogy a mondás tartja: sex sells – erre eszmél rá Muranishi is, és kereskedőként megszerzett képességeit felhasználva üzletelni kezd a hangkazettákkal. Hamarosan aztán beszáll a binibon-üzletbe is (celofánba csomagolt, cenzúrázott erotikus magazinok), bolthálózatot kezd üzemeltetni, és nemsokára már pult alatt árusított, cenzúrázatlan magazinokot (urabon) is gyártani, forgalmazni kezd. Ezzel a lépésével azonban kihúzza a gyufát a rendőrségnél, és magára haragítja Japán legnagyobb binibon-mágnását is.

Így kezdődik Muranishi Tōru története, aki nem áll meg a szexlapoknál: a sorozatban nyomon követhetjük, hogyan válik belőle Japán egyik legismertebb felnőttfilmes rendezője. Története fordulatokban gazdag: többször meggyűlik a baja a bűnüldöző szervekkel, de van, hogy a jakuza segítségére is szorul. Az első évad második felében Muranishi mellett aztán fokozatosan fókuszba kerül a történet másik főhőse, a rendező filmjeinek szabad szájú főszereplőnője, Kuroki Kaoru (Morita Misako) is.

Netflix vs. hagyományos japán sorozatok

A Zenra kantoku volt az első japán gyártású, élőszereplős Netflix-produkció, melyet rögtön világszerte terjesztettek is. A sorozat, amely Ázsia több országában az aktuális TOP10 legnézettebb netflixes műsor közé is bekerült, szülőhazájában is népszerű lett, rengeteg cikk és kritika is született róla. Nem csoda, hisz témaválasztása jócskán elütött a megszokott japán sorozatokétól. Egy efféle, explicit ábrázolásokat is bőségesen tartalmazó, ambivalens megítélésű témát feldolgozó dorama a japán tévében nem mehetett volna le még a késő esti műsorsávokban sem, hisz a csatornák nagyban függenek a szponzoraik reakcióitól. A Netflixnél ilyen gond nincs, így hát lehetőség nyílik merészebb történetek elmesélésére.

De nemcsak a meghökkentő témaválasztás, hanem a megvalósítás magas minősége is hozzájárult ahhoz, hogy ismertté és népszerűvé váljék a sorozat. A Zenra kantoku első évadát – a hagyományos japán tévésorozatoktól eltérő módon – több forgatókönyvíró írta, a gyártási munkálatok két és fél évig tartottak, és a készítők a doramák megszokott büdzséjének többszöröséből gazdálkodhattak. A pénzbőség meg is látszik az epizódok képi világán. A készítők újrakreálták például a 80-as évekbeli Kabukichōt, ügyelve az apróságokra is: minden használati tárgy történelmileg hiteles, a néző a negyven évvel korábbi Japánban érezheti magát. De egy pár perces jelenet erejéig rekonstruálták az 50-es évek gazdaságilag elmaradott Japánját is, egy szegénynegyedet, ahol Muranishi gyerekkorát töltötte.

A Zenra kantoku első évadja kiválóan bemutatja a 80-as évek japán társadalmát, a felnőttfilmes világ kapcsolatait az alvilági alakokkal, valamint a kor humoros ellentmondásait is (pl. a rendőrfőnök azt méregeti, hány mm-rel kisebb a magazinban a cenzúra a megengedettnél, miközben a beosztottjai is előszeretettel vásárolják az efféle kiadványokat). A Muranishi szerepét játszó Yamada Takayuki alakítását külön érdemes kiemelni. Az első évad rengeteg pozitív visszajelzést kapott belföldön és külföldön egyaránt, így nem csoda, hogy rögtön berendelték a második évadot is.

A buborék kipukkan

Az idén júniusban bemutatott második évad 1990-ben veszi fel a történet fonalát. Ekkor Muranishi már igazi sztár: a felnőttfilmekkel komoly bizniszt épített ki, és úgy tűnik, egyre feljebb ível a karriere. Kuroki Kaoruból is celeb lett, aki különféle varietéműsorok gyakori vendége. De Muranishi még magasabbra vágyik: politikai babérokra tör, és újabb nagyszabású tervvel áll elő. „Az űrből fog aláhullani az erotika” – elhatározza, hogy beszáll az akkoriban induló műholdas tévésugárzásba. Ám az álomvilágnak egyszer vége szakad: a japán buborékgazdaság kipukkan, és a meztelen rendező folyamatos adósságspirálban találja magát. Így míg az első évadban Muranishi felemelkedésének lehettünk szemtanúi, a második, egyben befejező évad már a bukásáról szól. Ahogy egyre erősödnek a konfliktusok a cégen, a csapaton belül, úgy árnyalódik a Muranishiről kialakult kép is, és már kevésbé pozitív színben tűnik fel, mint az első évadban. Nem marad ki a folytatásból a jakuza-szál sem: a néhol meglehetősen nyers módon ábrázolt jelenetek megvilágítják a japán bűnszervezetek, a rendőrség és a pornóipar összefonódásait, és a jakuzával ujjat húzó személyek szomorú sorsát is.

A második évadnak ugyan nem sikerült sem az elsőt felülmúlnia, sem pedig valami teljesen újat mutatnia, de az első évadhoz hasonló minőségben, izgalmakban bővelkedve sikerült lezárni a félig biográfiai történetet. A meztelen rendező Japánnak egy talán kevésbé ismert szubkultúrájába vezeti be az érdeklődő nézőt – a téma és a képi világ miatt csak tizennyolc éven felülieknek, de mindenképpen ajánlott.

ADATLAP
A meztelen rendező (Zenra kantoku)
dorama
Év: 2019, 2021
Főszerepben: Yamada Takayuki, Morita Misako
Hossza: 2 × 8 epizód
Gyártó csatorna: Netflix

Hétszeres priusz, ötmilliárdos tartozás

A meztelen rendező nagy részben életrajzi sztori, melynek alapját Motonashi Nobuhiro 2016-ban kiadott biográfiája adja. Muranishi 1948-ban született Fukushima megyében, és a középiskola elvégzése után Tokióban próbált szerencsét. Ahogy a sorozatban is láthatjuk, a valóságban is angol nyelvkönyvek, majd szexlapok árusításával foglalkozott. A 80-as években többször is letartóztatták, élete során összesen hétszer ítélték el. Miután először szabadult, pornórendezőnek állt, de a felnőttfilmek mellett idol-videókat is forgatott. A 90-es években 5 milliárd jennyi adósságot felhalmozva csődöt jelentett, az adósságait végül 2013-ban törlesztette. Volt, hogy pártot alapított, és indult az országgyűlési választásokon, napjainkban pedig 72 évesen is aktív a Twitteren, Instagramon, gyakran tévéműsorok vendége. Mindenképp ellentmondásos személyiség, hiszen többször azért volt börtönben, mivel 18. évüket még be nem töltött személyeket szerepeltetett korhatáros filmjeiben. Emiatt kritizálták is a Zenra kantoku első évadát, mondván, a sorozat azzal, hogy Muranishi kalandos életére fókuszál, túlságosan pozitív karakterként mutatja be a rendezőt, és nem domborítja ki eléggé visszás jellemvonásait.

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2021/08. számában jelent meg. Hornos Dániel: A meztelen rendező (Zenra kantoku) – Muranishi Tōru tündöklése és bukása in Mondo Magazin 2021/08, p. 34-35.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás