Cikkek, publikációk,  Dorama,  Mondo-cikkek

„Töltsd ki az űrt!” – Kūhaku wo mitashinasai

Tsuchiya Tetsuo három évvel ezelőtt meghalt. Leesett a munkahelyén a tetőről: hogy öngyilkos lett-e, balesetet szenvedett-e, netalán gyilkosság áldozata lett-e, azt ő maga sem tudja. Annyi biztos, hogy három évvel a halála után, egyszer csak hirtelen feltámadt, ahogy Japán-szerte még sokan mások. A feltámadottak pedig, így Tetsuo is, válaszokat keresnek: miért haltam meg? És miért támadtam fel? A Kūhaku wo mitashinasai egy abszurd alapfelállásból induló hullámvasutazás az emberi lélek mélységeibe, remek színészekkel.

Öngyilkos(?) és galambgyilkos

Tsuchiya Tetsuo (Emoto Tasuku) magányosan ébredt egy este a Dōjima Konzervgyár tárgyalójában, egy széken ülve. Nem tudta, hogy került oda, s azon is meglepődött, amikor a rátaláló biztonsági őr halálra sápadt az ijedtségtől, s kiabálni kezdett. Későre járt már, így hazafelé vette az irányt, de amikor hazaért, felesége, Chika (Suzuki Anne) – hasonlóképp az őrhöz – megrémült, s egy telefonszámot kezdett tárcsázni: a feltámadottak forródrótját. Tetsuo ugyanis valójában három éve meghalt, most pedig hirtelen feltámadt. Ne gondoljunk véres zombisztorira: Tetsuo és a többi feltámadott is ugyanúgy néz ki, ugyanúgy viselkedik, mint bárki más. A férfi eleinte nem akart hinni a fülének, de fiát, Rikut látva megbizonyosodhatott arról, hogy bizony tényleg eltelt három év. Tetsuo azonban nem emlékszik a halála előtti pillanatokra. Családja, ismerősei arról próbálják meggyőzni, hogy öngyilkos lett. De miért akart volna végezni magával? Hiszen sikeres volt a munkájában, boldog a magánéletében. „Nem, ez képtelenség! Bizonyára meggyilkoltak!” – gondolja, s elkezdi feltárni az emlékezetében tátongó űrt. Feldereng előtte egy biztonsági őr alakja, aki a munkahelyén dolgozott. A Saeki nevezetű őr (Abe Sadao) egy visszataszító alak: utálja az életét, s egyetlen szórakozása az, hogy galambokat rugdos halálra. Tetsuónak eszébe jut, hogy rászólt Saekira, amikor tetten érte galambrugdosás közben, ezt követően pedig az őr piszkálni kezdte őt, s megvádolta azzal, hogy erőszakosan bánt vele. „Biztos Saeki volt az, aki lelökött a tetőről” – fogalmazódik meg a gondolat Tetsuo fejében, de ahogy egyre több részlet válik világossá a halála előtti időszakból, egyre több kérdés is felmerül. Valóban gyilkosság történt? Ki is ez a Saeki? Mit érzett Tetsuo a halála előtt? Rengeteg feldolgozatlan trauma kerül napvilágra, s mindeközben az sem biztos, meddig maradhatnak a világon a hirtelen feltámadott emberek…

Hirano dividualizmusa

A Kūhaku wo mitashinasai (Töltsd ki az űrt) című ötrészes minisorozatot a japán közszolgálati televízió, az NHK gyártotta és sugározta 2022 nyarán. A dorama alapját a kortárs japán szerző, Hirano Keiichirō azonos című regénye képzi, amely először 2011 és 2012 között jelent meg folytatásokban a Morning című folyóiratban. Hirano Keiichirō 1998-ban robbant be a köztudatba, ekkor jelent meg ugyanis Nisshoku (Napfogyatkozás) című regénye, s a rá következő évben igen fiatalon, 23 évesen elnyerte az Akutagawa-díjat is.

Hirano műveiben komoly társadalmi problémákkal, emberi traumákkal is foglalkozik, s ilyen a Kūhaku wo mitashinasai is, melynek remek az alapötlete: a hirtelen, bármiféle előjel nélkül feltámadó emberek története kissé groteszk, ám lehetőséget ad arra, hogy rávilágítson a japán társadalomban gyökerező gondokra, dilemmákra. Így például a doramaváltozatban is láthatjuk, amint a feltámadottakat diszkrimináció éri az állásinterjúkon, vagy például demonstrációk szerveződnek ellenük. Ugyanakkor nem csak az abszurd alapszituáció a fontos: a regény és a sorozat az emberi lélek mélységeit boncolgatja, körüljárva a gyermekkori traumák és az öngyilkosság problémakörét. A Kūhaku wo mitashinasaiban Hirano többek között saját filozófiai elméletét, a dividualizmust (a szerző saját szóalkotása, japánul bunjinshugi 分人主義) hangsúlyozza, miszerint az embernek számtalan különféle személyisége létezik, s ezek közösen alkotják az egyént. Egyébként a szerző édesapja 36 éves korában hunyt el, amikor fia még csak egyéves volt, s emiatt ifjúkorában Hirano maga is sokszor gondolt arra, hogy ő is fiatalon fog meghalni. Amikor aztán 36 éves lett, úgy döntött, félelmeit, gondolatait regénybe foglalja: így született a mű.

A bennünk rejtőző sötétség

A sorozatban tehát nem is annyira a feltámadás ténye a lényeges, hanem az, amit ennek segítségével az alkotók közölni akarnak: Tetsuo feltámadása adja meg a lehetőséget arra, hogy a főhős szembe tudjon nézni saját halálával, annak körülményeivel, s halálakor tapasztalt érzelmeivel, gondolataival. Ám nemcsak Tetsuo, hanem Saeki, és még Tetsuo felesége, Chika is mély traumákat hordoz magában.

Tetsuo édesapja öngyilkos lett, amikor ő még csak egyéves volt, így apa nélkül nőtt fel. A férfi semmiképp sem akarja ugyanennek a sorsnak kitenni a fiát, végig arra törekszik, hogy ezt elkerülje, de ez a gondolat folyamatosan kínozza őt. Pont ezért is próbál szembenézni a múltjával, azzal, hogyan is halt meg. Fokozatosan rájön, hogy bár elégedett volt az életével, túlhajszolta magát, halála előtt fáradt volt és levert, ráadásul a munkájában is elkövetett egy apró hibát, amelynek jelentőségét feszült idegállapotában túlértékelte. Emoto Tasuku remekül jeleníti meg a vívódó főhőst, akit eleinte meglepetésként ér saját feltámadása; később eltökélt abban, hogy bebizonyítsa az ellene elkövetett gyilkosságot; majd zavarodottá válik, végül pedig arra szánja el magát, hogy a családjában keletkezett űrt megpróbálja kitölteni.

A sorozat egyik fénypontja Saeki karaktere, aki egy a társadalom peremén vegetáló, kitaszított alak. Nincs családja, nincsenek szerettei, barátai, nincs megbecsült munkája. Gyűlöli az életet, negatívan lát mindent, s megveti azokat, akik sikeresebbek nála, s közben irigykedik is rájuk. Ugyanakkor a nézőben egy idő után felmerül a kérdés: valóban létezik Saeki? Tényleg ő mondja mindazt, ami elhangzik? Egyre inkább összemosódik a valóság és a képzelet, s ez gondolkodóba ejti a nézőt. A biztonsági őrt Abe Sadao alakítja, aki gyakran komikus, esetlen figurákat szokott játszani, így meglepőnek tűnhet, hogy őt választották a groteszk őr szerepére. De micsoda tökéletes választás volt! Abe olyan hihetően játssza ezt a rémisztő, visszataszító karaktert, hogy a néző hátán is feláll a szőr tőle. A japán nézők is dicsérték Abe játékát, a közösségi médiában sok volt az efféle megnyilatkozás: „Gusztustalan! (De ezt dicséretnek szánom.)”

Saeki karaktere kétségtelenül uralja az első három részt, ezzel szemben a 4. epizód inkább Tetsuóra, az ő belső vívódására koncentrál, az ötödik, befejező epizód pedig Tetsuo felesége, Chika múltjával és gyermekkori traumáival foglalkozik. A sorozat alkotói az apró részletekre is ügyeltek. Így például egy kulcsjelenete a doramának az, amikor Saeki rengeteg Van Gogh-önarckép és könyvkupacok előtt ül: bár a tévéképernyőn nem feltétlenül látszik, a kellékesek kizárólag olyan japán szerzők műveit helyezték el a díszletben, akik önmaguk vetettek véget életüknek (például Akutagawa, Dazai, Mishima, Kawabata).

A Kūhaku wo mitashinasai egy filozofikus, megrázó minisorozat, melyet nézve megkérdőjelezzük, meddig tart a valóság, és hol kezdődik a képzelet. Egy dorama a modern japán társadalomban gyakori problémának minősülő öngyilkosság témájáról, és arról, hogyan tudunk a mindannyiunkban megbúvó őrülettel, magánnyal, sötét gondolatokkal és traumáinkkal szembenézni. Remek színészek gondoskodnak arról, hogy a mondanivaló eljusson a nézőkhöz. Az NHK nyári sorozata nem egy könnyed alkotás, de a szezon legkellemesebb meglepetése, mely meghökkenti és elgondolkodtatja az embert.

ADATLAP
Kūhaku wo mitashinasai
dorama
Év: 2022
Főszerepben: Emoto Tasuku, Abe Sadao, Suzuki Anne
Hossza: 5 × kb. 50 perc
Gyártó csatorna: NHK

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2022/10. számában jelent meg. Hornos Dániel: „Töltsd ki az űrt!” – Kūhaku wo mitashinasai! in Mondo Magazin 2022/10, p. 32-33.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás