Cikkek, publikációk,  Dorama,  Mondo-cikkek

Japán titkosügynökök a mongol sivatagban – VIVANT

A 2023-as nyári doramaszezon egyértelműen legnagyobb durranása a VIVANT címmel futó sorozat volt. A produkció, amelynek sztorijáról a bemutatásáig semmilyen információ nem volt elérhető, és amelyről sokáig csak annyit lehetett tudni, hogy a japán sztárvilág legnevesebb színészeit vonultatja majd fel, olyan első epizóddal nyitott, ami egy mozifilmnek is beillett volna. Titkosszolgálati és katonai akciók, menekülés a sivatagon át, terroristák üzelmei, hekkerek, kettős személyiség, eltitkolt családi szálak – ebben a sorozatban minden megtalálható. A gyakran meglepő történettel a TBS igazán magasra tette a lécet: lássuk hát, nézőként mire is számíthatunk!

Üldözöttként egy idegen országban

„Istenem, csak ezt éljem túl, csak innen jussak haza!” – ezek a szavak hagyják el Nogi Yūsuke (Sakai Masato) száját, amint szomjúságával küzdve botorkál valahol Közép-Ázsiában, a sivatagban. Nogi egy átlagos japán munkavállaló (vagy legalábbis annak tűnik), aki a Marubishi Kereskedelmi Vállalatnál dolgozik. De mégis hogy került idegen földre, a sivatag közepére? Nos, a munkahelyén valaki hibát vétett: százmillió dollárt utaltak át tévedésből egy a Balka Köztársaságban, egy (fiktív) közép-ázsiai országban működő cég számlájára. Az átutalást visszavonni már nem lehetett, a cég biztonsági kamerái pedig azt mutatták, Nogi tévesztette el a tranzakciót, így a férfinek nem volt más választása, a négy nemzet (mongol, kazah, kínai és orosz) által lakott Balkába kellett utaznia, hogy tárgyaljon az üzletféllel, s visszaszerezze a Marubishi vállalat pénzét. Ám a pénzt már továbbutalták, mégpedig egy gyanús szervezetnek. Nogi tovább kutakodik, majd nagy nehézségek árán eljut a szervezet főhadiszállására, ám ott nem a pénz várja őt, hanem egy pokolgépes öngyilkos merénylő…

Nogi szerencséjére megmenekül a robbanás elől, mégpedig Nozaki Mamuru (Abe Hiroshi), a japán titkosszolgálat tisztje segítségével, aki egy nemzetközi terroristaszervezet, a Tent után vizsgálódik. Mivel azonban a robbanás körülményei nem tisztázottak, a balkai rendőrség Nogit vádolja meg, és körözést adnak ki ellene. Úgy alakul, hogy Nozaki és Nogi párosához csatlakozik Yuzuki Kaoru (Nikaidō Fumi), a Balkában szolgálatot teljesítő fiatal doktornő is, így hárman – pontosabban Nozaki balkai segítőjével, Drummal együtt négyen – igyekeznek meglógni a rendőrség elől, és keresztülvágni a rettentő balkai sivatagon, amelyen élve nem gyakran jut át ember.

Nem csupán egy sivatagi túlélésről szól azonban a történet: később fontos szerepet kap a Japán Önvédelmi Erők egy titkos osztaga, valamint a Tent nevű szervezet is, amely Japánban tervez terrorcselekményeket elkövetni. És persze főhősünk, Nogi Yūsuke is tartogat még rejtélyeket számunkra: az átlagos japán üzletembernek kinéző Nogi múltja és jelene is izgalmas titkokkal van teli.

Cél a világszínvonal

A fenti rövid kis ízelítő talán elégséges ahhoz, hogy felkeltse az olvasók figyelmét – többet ugyanis nem igazán lehetne írni a történetről spoilermentesen, anélkül, hogy ne lőnénk le egy-egy epizód fontos fordulatát: a VIVANT-ban ugyanis minden részben történik valami meglepő. Nem csoda, hogy a gyártó csatorna ugyanazt játszotta el ezzel a doramával, mint a Ghibli Stúdió az épp aktuális Miyazaki-filmmel (cikkünket ld. a 18-19. oldalon), nevezetesen azt, hogy a cím és egy a színészeket ábrázoló fotó kivételével semmit nem árultak el a sorozatról. A háttérben mindeközben lázas készülődés folyt: két és fél hónapig tartott a forgatás csak Mongóliában – többek között a Góbi-sivatagban –, ezt követte a Japánban játszódó jelenetek filmezése. A producerek elmondása szerint a VIVANT-nal a világszínvonalat célozták meg: a földfelszíni sugárzású csatornák műsorán eddig még sosem látott, nagyszabású produkciót akartak megalkotni, amely külföldön, a japán kultúra ismerete nélkül is élvezhető lehet. Ez kétségtelenül jó irány, ugyanis a japán sorozatoknál eddig bevett gyakorlat volt, hogy csak a belföldi nézőkre koncentráltak; gyakran olyan sorozatok készültek, amelyek külföldön, japános háttérismeret nélkül kevésbé voltak szórakoztatóak.

A fent említett cél elérése érdekében a TBS összehívta a korábbi sikeres vasárnap esti sorozataik stábját, köztük Fukuzawa Katsuo rendező-producert, aki ezúttal a forgatókönyvért is felelt. A színészgárdába is nagy neveket válogattak össze: főszerepben a szintén Fukuzawa által rendezett Hanzawa Naoki című sorozatból (Mondo 2020/10) ismert Sakai Masatót, valamint a többek között a Thermae Romae élőszereplős filmjeiből is ismert Abe Hiroshit, továbbá a Japán-szerte népszerű, elbűvölő Nikaidō Fumit látjuk. Mellettük fontos szerepet kap még a díjnyertes Yakusho Kōji (The Days, Mondo 2023/06), a sármos Matsuzaka Tōri vagy az Arashi bandából ismert Ninomiya Kazunari is. De ex-szumóbirkózó (Tomisakae) és mongol színészek is vendégszerepelnek a sorozatban.

Néhány éve A meztelen rendező (Mondo 2021/08) című sorozat kapcsán kezdték el Japánban összevetni a Netflix produkcióinak költségvetését a hagyományos, japán tévécsatornák által gyártott sorozatokéval – most a VIVANT-nal eljutottunk oda, hogy a TBS annyi pénzt áldozott egy sorozatra, mint a streamingszolgáltató szokott. És ez meg is látszik az eredményen: grandiózus jelenetek, szemet gyönyörködtető tájképek, remek helyszínek egészítik ki a briliáns színészgárdát. Ahogy már a bevezetőben is említettük, az első epizód több mint 100 perces hosszával, lenyűgöző képi világával akár egy külön filmként is megállná a helyét. Mindezek ugyanakkor mit sem érnének egy fordulatos forgatókönyv nélkül, ám a VIVANT-nál ezzel sincs probléma.

„Barát vagy ellenség?”

A fenti reklámszöveggel kezdődött nyáron a VIVANT kampánya, és ugyan a sorozatban valóban sosem tudni, ki a barát, és ki az ellenség, úgy tűnik, a japán nézők meglehetősen baráti viszonyba kerültek a doramával. A VIVANT a nyári szezonban az elégedettségi kérdőívek alapján az első helyet érte el, s ugyanez igaz a nézettségi versenyre is. Bár a számok tekintetében a 14% körüli nézettség elmarad a korábbi nagy TBS-es sikerektől, nem szabad elfelejtenünk, hogy 2023-at írunk: Japánban is egyre kevesebben néznek lineáris tévécsatornákat, egyre többen követik a sorozatot streamingoldalakon. Azokat pedig mondhatni letarolta a VIVANT: a TBS oldalain az eddigi doramák közül leghamarabb érte el a 20 millió megtekintést. Sikerült tehát a sorozatnak a tévézéstől egyre távolodó fiatalokat is megfognia, a népszerűséget pedig a TBS igyekezett ki is használni: tartottak közönségtalálkozót, gyártottak extra hosszú epizódokat, a kilencedik rész előtt pedig egy 150 perces élő adást is sugároztak, melyben a színészek meséltek a forgatás kulisszatitkairól. Igazság szerint a VIVANT-t nem is érte különösebb negatív kritika, legfeljebb az, hogy a gyilkosságokban, robbantásokban bővelkedő dorama nem feltétlenül olyan családi sorozat, mint amit a nézők korábban a vasárnap esti TBS-doramáknál megszokhattak.

A VIVANT összességében egy nagyon ügyesen megtervezett, fordulatos sorozat remek színészgárdával. Sosem tudhatjuk, mi fog épp történni: a sztori összetett, akciódús, gyakran meglepő; fenntartja a nézők izgalmát és figyelmét. A karakterek közül senki sem fekete vagy fehér, a főhősökről fokozatosan derülnek ki újabb és újabb titkok. Aki szereti a váratlan fordulatokban gazdag, gyakran meghökkentő, látványosan magas költségvetésű akciósorozatokat, az garantáltan nem fog csalódni. (Aki nem, az is nézzen bele az első részbe. Nagy eséllyel beszippantja a sorozat hangulata.) Nem lennénk meglepve, ha hamarosan valamelyik streamingszolgáltató nemzetközi szinten is elérhetővé tenné a VIVANT-t.

ADATLAP
VIVANT
dorama
Év: 2023
Hossza: 10 epizód
Főszerepben: Sakai Masato, Abe Hiroshi, Nikaidō Fumi
Gyártó csatorna: TBS

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2023/10. számában jelent meg. Hornos Dániel: Japán titkosügynökök a mongol sivatagban – VIVANT in Mondo Magazin 2023/10., 34-35.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás