Japán titkosügynökök a mongol sivatagban – VIVANT
A 2023-as nyári doramaszezon egyértelműen legnagyobb durranása a VIVANT címmel futó sorozat volt. A produkció, amelynek sztorijáról a bemutatásáig semmilyen információ nem volt elérhető, és amelyről sokáig csak annyit lehetett tudni, hogy a japán sztárvilág legnevesebb színészeit vonultatja majd fel, olyan első epizóddal nyitott, ami egy mozifilmnek is beillett volna. Titkosszolgálati és katonai akciók, menekülés a sivatagon át, terroristák üzelmei, hekkerek, kettős személyiség, eltitkolt családi szálak – ebben a sorozatban minden megtalálható. A gyakran meglepő történettel a TBS igazán magasra tette a lécet: lássuk hát, nézőként mire is számíthatunk!
Üldözöttként egy idegen országban
„Istenem, csak ezt éljem túl, csak innen jussak haza!” – ezek a szavak hagyják el Nogi Yūsuke (Sakai Masato) száját, amint szomjúságával küzdve botorkál valahol Közép-Ázsiában, a sivatagban. Nogi egy átlagos japán munkavállaló (vagy legalábbis annak tűnik), aki a Marubishi Kereskedelmi Vállalatnál dolgozik. De mégis hogy került idegen földre, a sivatag közepére? Nos, a munkahelyén valaki hibát vétett: százmillió dollárt utaltak át tévedésből egy a Balka Köztársaságban, egy (fiktív) közép-ázsiai országban működő cég számlájára. Az átutalást visszavonni már nem lehetett, a cég biztonsági kamerái pedig azt mutatták, Nogi tévesztette el a tranzakciót, így a férfinek nem volt más választása, a négy nemzet (mongol, kazah, kínai és orosz) által lakott Balkába kellett utaznia, hogy tárgyaljon az üzletféllel, s visszaszerezze a Marubishi vállalat pénzét. Ám a pénzt már továbbutalták, mégpedig egy gyanús szervezetnek. Nogi tovább kutakodik, majd nagy nehézségek árán eljut a szervezet főhadiszállására, ám ott nem a pénz várja őt, hanem egy pokolgépes öngyilkos merénylő…
Nogi szerencséjére megmenekül a robbanás elől, mégpedig Nozaki Mamuru (Abe Hiroshi), a japán titkosszolgálat tisztje segítségével, aki egy nemzetközi terroristaszervezet, a Tent után vizsgálódik. Mivel azonban a robbanás körülményei nem tisztázottak, a balkai rendőrség Nogit vádolja meg, és körözést adnak ki ellene. Úgy alakul, hogy Nozaki és Nogi párosához csatlakozik Yuzuki Kaoru (Nikaidō Fumi), a Balkában szolgálatot teljesítő fiatal doktornő is, így hárman – pontosabban Nozaki balkai segítőjével, Drummal együtt négyen – igyekeznek meglógni a rendőrség elől, és keresztülvágni a rettentő balkai sivatagon, amelyen élve nem gyakran jut át ember.
Nem csupán egy sivatagi túlélésről szól azonban a történet: később fontos szerepet kap a Japán Önvédelmi Erők egy titkos osztaga, valamint a Tent nevű szervezet is, amely Japánban tervez terrorcselekményeket elkövetni. És persze főhősünk, Nogi Yūsuke is tartogat még rejtélyeket számunkra: az átlagos japán üzletembernek kinéző Nogi múltja és jelene is izgalmas titkokkal van teli.
Cél a világszínvonal
A fenti rövid kis ízelítő talán elégséges ahhoz, hogy felkeltse az olvasók figyelmét – többet ugyanis nem igazán lehetne írni a történetről spoilermentesen, anélkül, hogy ne lőnénk le egy-egy epizód fontos fordulatát: a VIVANT-ban ugyanis minden részben történik valami meglepő. Nem csoda, hogy a gyártó csatorna ugyanazt játszotta el ezzel a doramával, mint a Ghibli Stúdió az épp aktuális Miyazaki-filmmel (cikkünket ld. a 18-19. oldalon), nevezetesen azt, hogy a cím és egy a színészeket ábrázoló fotó kivételével semmit nem árultak el a sorozatról. A háttérben mindeközben lázas készülődés folyt: két és fél hónapig tartott a forgatás csak Mongóliában – többek között a Góbi-sivatagban –, ezt követte a Japánban játszódó jelenetek filmezése. A producerek elmondása szerint a VIVANT-nal a világszínvonalat célozták meg: a földfelszíni sugárzású csatornák műsorán eddig még sosem látott, nagyszabású produkciót akartak megalkotni, amely külföldön, a japán kultúra ismerete nélkül is élvezhető lehet. Ez kétségtelenül jó irány, ugyanis a japán sorozatoknál eddig bevett gyakorlat volt, hogy csak a belföldi nézőkre koncentráltak; gyakran olyan sorozatok készültek, amelyek külföldön, japános háttérismeret nélkül kevésbé voltak szórakoztatóak.
A fent említett cél elérése érdekében a TBS összehívta a korábbi sikeres vasárnap esti sorozataik stábját, köztük Fukuzawa Katsuo rendező-producert, aki ezúttal a forgatókönyvért is felelt. A színészgárdába is nagy neveket válogattak össze: főszerepben a szintén Fukuzawa által rendezett Hanzawa Naoki című sorozatból (Mondo 2020/10) ismert Sakai Masatót, valamint a többek között a Thermae Romae élőszereplős filmjeiből is ismert Abe Hiroshit, továbbá a Japán-szerte népszerű, elbűvölő Nikaidō Fumit látjuk. Mellettük fontos szerepet kap még a díjnyertes Yakusho Kōji (The Days, Mondo 2023/06), a sármos Matsuzaka Tōri vagy az Arashi bandából ismert Ninomiya Kazunari is. De ex-szumóbirkózó (Tomisakae) és mongol színészek is vendégszerepelnek a sorozatban.
Néhány éve A meztelen rendező (Mondo 2021/08) című sorozat kapcsán kezdték el Japánban összevetni a Netflix produkcióinak költségvetését a hagyományos, japán tévécsatornák által gyártott sorozatokéval – most a VIVANT-nal eljutottunk oda, hogy a TBS annyi pénzt áldozott egy sorozatra, mint a streamingszolgáltató szokott. És ez meg is látszik az eredményen: grandiózus jelenetek, szemet gyönyörködtető tájképek, remek helyszínek egészítik ki a briliáns színészgárdát. Ahogy már a bevezetőben is említettük, az első epizód több mint 100 perces hosszával, lenyűgöző képi világával akár egy külön filmként is megállná a helyét. Mindezek ugyanakkor mit sem érnének egy fordulatos forgatókönyv nélkül, ám a VIVANT-nál ezzel sincs probléma.
„Barát vagy ellenség?”
A fenti reklámszöveggel kezdődött nyáron a VIVANT kampánya, és ugyan a sorozatban valóban sosem tudni, ki a barát, és ki az ellenség, úgy tűnik, a japán nézők meglehetősen baráti viszonyba kerültek a doramával. A VIVANT a nyári szezonban az elégedettségi kérdőívek alapján az első helyet érte el, s ugyanez igaz a nézettségi versenyre is. Bár a számok tekintetében a 14% körüli nézettség elmarad a korábbi nagy TBS-es sikerektől, nem szabad elfelejtenünk, hogy 2023-at írunk: Japánban is egyre kevesebben néznek lineáris tévécsatornákat, egyre többen követik a sorozatot streamingoldalakon. Azokat pedig mondhatni letarolta a VIVANT: a TBS oldalain az eddigi doramák közül leghamarabb érte el a 20 millió megtekintést. Sikerült tehát a sorozatnak a tévézéstől egyre távolodó fiatalokat is megfognia, a népszerűséget pedig a TBS igyekezett ki is használni: tartottak közönségtalálkozót, gyártottak extra hosszú epizódokat, a kilencedik rész előtt pedig egy 150 perces élő adást is sugároztak, melyben a színészek meséltek a forgatás kulisszatitkairól. Igazság szerint a VIVANT-t nem is érte különösebb negatív kritika, legfeljebb az, hogy a gyilkosságokban, robbantásokban bővelkedő dorama nem feltétlenül olyan családi sorozat, mint amit a nézők korábban a vasárnap esti TBS-doramáknál megszokhattak.
A VIVANT összességében egy nagyon ügyesen megtervezett, fordulatos sorozat remek színészgárdával. Sosem tudhatjuk, mi fog épp történni: a sztori összetett, akciódús, gyakran meglepő; fenntartja a nézők izgalmát és figyelmét. A karakterek közül senki sem fekete vagy fehér, a főhősökről fokozatosan derülnek ki újabb és újabb titkok. Aki szereti a váratlan fordulatokban gazdag, gyakran meghökkentő, látványosan magas költségvetésű akciósorozatokat, az garantáltan nem fog csalódni. (Aki nem, az is nézzen bele az első részbe. Nagy eséllyel beszippantja a sorozat hangulata.) Nem lennénk meglepve, ha hamarosan valamelyik streamingszolgáltató nemzetközi szinten is elérhetővé tenné a VIVANT-t.
ADATLAP
VIVANT
dorama
Év: 2023
Hossza: 10 epizód
Főszerepben: Sakai Masato, Abe Hiroshi, Nikaidō Fumi
Gyártó csatorna: TBS
A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2023/10. számában jelent meg. Hornos Dániel: Japán titkosügynökök a mongol sivatagban – VIVANT in Mondo Magazin 2023/10., 34-35.