A szerelem más lapra tartozik – Oh My Boss! Koi wa bessatsu de
Az áprilisi Mondo doramarovatában ezúttal egy vicces, könnyed sorozatot mutatunk be: az Oh My Boss! – Koi wa bessatsu de című doramában egy fiatal, naiv lány érkezik a vidékről a fővárosba munkát vállalni. Főnöke egy volt modell, egy igazi szigorú szépség, aki kezdetben megkeseríti az újdonsült kollegina napjait. Hamarosan rátalál a lányra a szerelem is… ám a kiválasztott fiú nem várt kapcsolatban áll a főnökasszonnyal!
Egy kegyetlen karrierista és egy barátságos kiskutya
„A munkában és a szerelemben is beérem az átlagossal, a mindennapival!” Így gondolkodik az életről Suzuki Nami (Kamishiraishi Mone), akinek már a neve is egy tökéletes beszélő név (vezetékneve a második leggyakoribb japán vezetéknév; míg keresztneve egy másik írásjeggyel írva azt jelenti: „átlagos”). A vidéki Kumamoto megyéből származó lánynak nincsenek nagy ambíciói: azért megy Tokióba, hogy kövesse gyerekkori barátját, Ken’yát, aki iránt viszonzatlan szerelmet táplál. Jelentkezik egy kiadóvállalathoz interjúra: célja, hogy ott a kellékek raktározásáért felelős részlegen valami teljesen átlagos munkát kapjon. Ám a sors közbeszól: az interjú előtt Nami ráül egy frissen festett padra, ami jól összepiszkolja a szoknyáját. A kétségbeesett lányt egy jól öltözött fiatal srác húzza ki a csávából, aki segít neki új ruhát venni az ismeretlen nagyvárosban, igaz, meglehetősen magas áron… Az új ruhának is köszönhetően Namit felveszik a kiadóhoz, de nem holmi átlagos részlegre, hanem egyenesen az újonnan induló, MIYAVI című divatlap szerkesztőségébe. A döntés bár meglepi a lányt, de természetesen szívesen elfogadja a felajánlott pozíciót.
Nem számított ugyanis arra, hogy a MIYAVI szerkesztőségében egy igazi dögös bestia fogadja majd: ő Hōrai Reiko (Nanao), a magazin főszerkesztője, aki kizárólag azért érkezett haza Párizsból – ahol európai divatmagazinokat szerkesztett –, hogy a MIYAVI létrehozásában részt vehessen. Az exmodell mindig kimért és mindig szigorú: maximalista, és csak a munka és az üzlet érdekli. Namit nevezik ki az ő asszisztensének, ám nála ez a munkakör azt jelenti, hogy Nami lesz a felelős azért, hogy mindig időben az asztalán legyen a pontosan meghatározott fajtájú, különleges kávé, illetve a lánynak kell a főszerkesztő után cipelni a megvásárolt ruhadarabokat is. Nem az az átlagos, megszokott munka várta tehát Namit Tokióban, amit kívánt, ráadásul hamarosan Ken’yában is csalódnia kell. Így hát elkeseredésében már-már a felmondást fontolgatja, amikor ismét összetalálkozik azzal az általa kiskutyának aposztrofált sráccal, aki az első nap kisegítette. A fiú segít megoldani Nami céges ügyeit, majd segítséget kér a lánytól: el kellene játszani a szigorú nővére előtt, hogy ők egy pár. Csakhogy rövidesen kiderül, hogy a fiú nem más, mint Hōrai Junnosuke, a neves papírgyártó cég, a Hōrai Papír igazgatójának fia. Hogy ismerős ez a név már valahonnan? Pontosan: Junnosuke nővére Reiko, a MIYAVI főszerkesztője! Innentől kezdődnek a bonyodalmak: vajon sikerül megtéveszteni a tekintélyt parancsoló modellt arról, hogy Nami és Junnosuke egy pár lenne? És mindez milyen hatással lesz a szerkesztőségi munkára?
Ellentétes szerepek, ellentétes karakterek
Az Oh My Boss! – Koi wa bessatsu de 2021 januárjában indult a TBS csatorna keddi, este 10 órai műsorsávjában (lásd keretes írásunkat), és folyamatosan 10% fölötti nézettséget ért el. A hölgyek számára valószínűleg a sorozat vonzerejét részben a Junnosukét alakító, kiskutyaképű Tamamori Yūta jelentette, ám én itt mindenképp szeretném kiemelni a főhőst és annak főnöknőjét megformáló két színésznőt, akik olyanok egymás mellett, mint tűz és víz, épp ezért ebben a sorozatban kiválóan kiegészítik egymást.
Suzuki Nami szerepét a Kagoshima megyéből származó, az utóbbi években nemcsak sorozatokban, hanem filmekben, tévéműsorokban is gyakran feltűnő Kamishiraishi Mone alakítja. A fiatal színésznőt 2011-ben fedezték fel nővérével együtt egy meghallgatáson, 2016-ban pedig ő volt a világszerte nagy népszerűségre szert tevő animefilm, a Kimi no na wa főhősnőjének, Mitsuhának a szinkronhangja. Azóta is gyakran szinkronizál és narrál, a tavalyi év elején pedig főműsoridős sorozatban is debütált. Mivel alacsony, nem tipikusan nőies alkat, a doramákban is általában naiv, gyerekes, esetlen karaktereket alakít.
A Hōrai Reikót megszemélyesítő Nanao viszont Kamishiraishi teljes ellentéte. A modellként is tevékenykedő színésznő mintha a kifutóról lépett volna át a tévékamerák elé: elegáns, komoly és kimért. Persze nem mindig, a tavalyelőtt sugárzott 4-punkan no marigold című sorozatban például egy szelíd, kedves lányt játszott, és ebben a szerepben sem hatott furcsán – de tény, hogy a legtöbbször a szigorú, néha-néha egyenesen gonosz karaktereket testesíti meg. A főnöknő szerepe sem volt ismeretlen számára: a 2018-as Miss Devil – Jinji no akujo: Tsubaki Mako („Tsubaki Mako, a HR-osztály bestiája”) című doramában egy ijesztő HR-menedzser szerepébe kellett bújjon.
Kellemes kikapcsolódás, klisékkel
2020 januárjában indult a TBS kedd esti műsorsávjában a Koi wa tsuzukuyo, dokomade mo („A szerelem folytatódik, mindörökké”) című, mangából adaptált sorozat, melyben Kamishiraishi Mone egy vidékről a fővárosba költöző lányt alakított, aki igyekszik meghódítani a mindig komoly és szigorú Tendō doktor úr (Satō Takeru) szívét. Vidéki lány, viszonzatlan szerelem, fővárosba költözés…? Nem tűnik úgy, mintha a jelen cikk témájául szolgáló sorozat nyomokban Koitsuzut tartalmazna? Nincs ez véletlen, hiszen a tavalyi nagy sikerű sorozat alkotógárdája állt össze ismét, hogy létrehozzák az Oh My Boss!-t, ami az igazat megvallva, jócskán épít a klisékre. Hisz a vidékről a fővárosba költöző, esetlen lány, a szigorú és néha érthetetlen dolgokat követelő főnökasszony karaktere, valamint a fordulatok is (kiderül Reikóról és Junnosukéról, hogy testvérek; feltűnik az exbarátnő stb.) mind-mind olyan elemek, melyeket gyakran látunk hasonló tematikájú sorozatokban. Mégis, az Oh My Boss! a remek színészeknek is köszönhetően képes arra, hogy kikapcsolja az embert egy-egy fárasztó nap után. Hiszen néha nem is vágyik az ember világmegváltó gondolatokra, amikor doramát néz, csupán arra, hogy egy átlagos vígjátékon jól elnevetgélhessen, nem igaz?
ADATLAP
Oh My Boss! – Koi wa bessatsu de
dorama
Év: 2021
Főszerepben: Kamishiraishi Mone, Nanao, Tamamori Yūta
Hossza: 10 × kb. 50 perc
Gyártó csatorna: TBS
TBS, kedd este 22 óra
Ebben a rovatban különböző japán tévésorozatok kapcsán már említést tettünk a japán televíziós műsorszerkesztési gyakorlatról. Mindig szó esik arról, az adott doramát melyik adó melyik műsorsávban sugározta. Ennek azért is nagy a jelentősége, mert Japánban a magyarhoz képest kötöttebb a műsorrend, kevesebb a hektikus változtatás. Így például hazánkban gyakran szembesülünk azzal, hogy a konkurens csatorna adásához igazítva akár egyik napról a másikra is módosítanak adók a műsorrendjükön. Japánban ez nem így van: akár évekre vagy évtizedekre visszamenőleg bevett helyük van a műsoroknak. Az Oh My Boss! műsorsávja például a kedd esti 22 órás sáv, ahol 2014 óta adnak doramákat (korábban itt varietéműsorok mentek). A kezdetben sugárzott sorozatok főleg a 20-34 év közötti nők körében lettek népszerűek, így hát a műsorsáv sorozatai egyre inkább őket kezdték célközönségnek tekinteni: gyakoriak a shōjo– vagy joseimangákból, regényekből adaptált művek (az Oh My Boss! épp kivételnek számít, ugyanis nem adaptáció), a humoros, könnyed, szerelmi vígjátékok. Ebben a sávban adták például a rekordnézettséget elérő és egész Japánt lázban tartó Szégyen a futás, de hasznos (a címét a magyar közmondás inspirálta!) című sorozatot 2016-ban, a börtönviselt nők bosszúhadjáratáról szóló Kangoku no ohimeszamát („A börtön hercegnői”) vagy az egy kislány és üzletasszony nevelőanyja szívmelengető történetét bemutató Gibo to musume no bluest („Blues a nevelőanyáról és lányáról”) is.
A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2021/04. számában jelent meg. Hornos Dániel: A szerelem más lapra tartozik – Oh My Boss! Koi wa bessatsu de in Mondo Magazin 2021/04, p. 34-35.