Cikkek, publikációk,  Jkult,  Mondo-cikkek

Shinkansen-sztorik – Érdekességek a japán szuperexpresszről

Pár hónapja nagy vihart kavart a japán médiában, hogy a Shizuoka megyei kormányzó ellenkezése miatt megakadt a Maglev-shinkansen építkezése, s az első szakasz üzembe helyezését, melyet eredetileg 2027-re terveztek, a 2030-as évekre tolták ki. Ennek apropóján most összegyűjtöttünk néhány olyan érdekességet a japán szupervasútról, a shinkansenről, amely tények talán kevésbé ismertek a szigetországon kívül.

Az a fránya kiejtés!

Muszáj egy dolog tisztázásával kezdenünk: a szóban forgó vasutak és szerelvények megnevezése shinkansen, magyarosan átírással sinkanszen. Sz, nem pedig z. Gyakran olvasható kommentekben, cikkekben helytelenül, de akár még ismert youtuberek Japánban utazós videóiban is hallhatjuk ’z’ hanggal, hibásan kiejtve ezt a szót. A shinkansen szó kandzsival leírva ugyanis így néz ki: 新幹線, s jelentése új (shin) fővonal (kansen, sen = vonal), hiszen a meglévő, keskeny nyomtávolságú vasútvonalaktól elkülönülten, újonnan létrejövő, normál nyomtávú vonalakat jelöli. Nincs köze sem a világszerte ismert buddhista felekezethez, sem holmi szabadtéri néprajzi múzeumokhoz, ezért hát indokolatlan z-vel ejteni. Próbáljuk meg helyesen megjegyezni!

Mini-shinkansenek

Jelen sorok szerzője eléggé meghökkent, amikor a japán vonatokról még kevesebb információval rendelkezve, először járt Yamagata megyében, és a kis helyi járatra várakozván, a vidéki vasútállomáson egyszer csak elsüvített előtte egy shinkansen-szerelvény. Mégis hogy került ez ide?! Hisz ez egy eredeti vonal (zairaisen, azaz a shinkansenek építése előtti, hagyományos, keskeny nyomtávú vasútvonal). Nos, a Yamagata- és az Akita-shinkansenek nem teljes értékű, hanem úgynevezett mini-shinkansenek. Ezeknél nem építettek ki egy új, teljesen különálló vonalat, hanem a meglévő vasútvonalakat alakították úgy át, hogy azon hagyományos és shinkansen-szerelvények is tudjanak közlekedni. Ugyanakkor a meglévő vonal használatának vannak korlátai: míg a nagy shinkansen-vonalakon 200-300 km/h-s sebesség is elérhető, a mini-shinkansenek csak max. 130 km/h-val közlekedhetnek. Ezenfelül a szintbeli kereszteződések, a sorompók is megmaradtak, így ezek biztonságának garantálása fontos megoldandó kérdés volt a mini-shinkansenek esetében.

Álshinkansen

Napjainkban a hat nagy JR (Japan Railways) vasúttársaság közül öt rendelkezik shinkansen-vonallal. A legnagyobb forgalmat bonyolítja a JR Tōkai (angol nevén JR Central) által üzemeltetett Tōkaidō-shinkansen, amely Tokiót és Oszakát köti össze; ezt követik a JR East és a JR West által üzemeltetett vonalak, végezetül pedig a JR Kyūshū vonalai, valamint a jelenleg még csak nyúlfarknyi hosszúságú, a JR Hokkaidō felügyelete alá tartozó Hokkaidō-shinkansen. Egyetlen JR-cég árválkodik tehát shinkansen nélkül: a JR Shikoku. Ambiciózus tervek voltak ugyan arra nézve, hogy a négy japán fősziget legkisebbikét is keresztül-kasul szeljék shinkansen-vonalak, ám mindez álom marad: a vidékies, egyre jobban elnéptelenedő Shikokun nem éri meg új vasútvonalakat építeni. Talán emiatt a szertefoszlott álom miatt döntöttek úgy a JR Shikokunál, hogy ha már igazi shinkansenjük nem lehet, építenek egy „álshinkansent” – egy pici dízelvonatot alakítottak úgy át, hogy annak orra a shinkansen-szerelvényekére hasonlítson. A különleges álshinkansen a vonatrajongók és a gyerekek kedvence lett: amellett, hogy egy szuperexpressz-formájú vonatban döcöghet az ember a villamosítatlan, vidéki mellékvonalakon, az utastérben elhelyezett vitrinben különféle vonatmaketteket is megtekinthet.

Tiltakozó megyék

A Tokiót és Oszakát a tengerparton összekötő Tōkaidō-shinkansen mellett építés alatt van az úgynevezett Chūō-shinkansen, amely a két várost a belső, hegyvidékes területeken keresztül köti majd össze. A maglev (lebegő mágnesvasút) technológiájú vonalon akár kb. 500 km/h-val is közlekedhetnek majd a szerelvények. Már ha valaha befejeződik az építkezés… Ugyanis ahogy a bevezetőben is írtuk, pár hónapja kiderült, hogy Shizuoka megye kormányzója továbbra is tiltakozik az építkezés ellen, mondván az új vasútvonal, amely egy nagyon rövid szakaszon (kb. 9 km) Shizuoka megyét is keresztülszeli, károsíthatja az Ōi folyó vízkincsét. A Tokió–Nagoya szakasz elkészültének tervezett dátumát így 2027-ről 2034-re tolták ki, a Oszakáig történő meghosszabbítás pedig még későbbre várható. Nem ez ugyanakkor az első eset, amikor egy megye érdeke meghiúsítja a shinkansen-beruházást. 2023-ban kezdte meg működését a Nagasaki-shinkansen, ami jelen formájában egy csökevényes vonal Nagasaki városa és Takeo-onsen között – utóbbi és a Kyūshū-shinkansen legközelebbi állomása között a régi vasútvonalon közlekedő gyorsvonattal lehet utazni. Hogy miért? A Nagasaki-shinkansen célja az lenne, hogy rövidebb idő alatt el lehessen jutni a sziget legnagyobb városából, Fukuokából a meglehetősen kieső helyen fekvő Nagasakiba. A két megye közé azonban beékelődik Saga megye, a sagaiak pedig úgy vélték, számukra gyorsvonattal most sincs túl messze Fukuoka, ezért nem éri meg nekik a shinkansen építésével járó pluszköltség. (Hiszen egy shinkansen építésénél az adott megyéknek is be kell szállniuk a költségvetésbe, valamint meg kell oldaniuk a JR felügyelete alól kikerülő régi vonalak működtetését is.) Saga tehát azt mondta: a mi pénzünkön nem épül a nagasakiaknak szuperexpressz!

„Linear”: Kiotó vagy Nara?

Ha már szó esett a Chūō-shinkansenről… A Japánban csak Rinia-shinkansennek (rinia, azaz ’linear’) nevezett vonal egyik nagy kérdése, hogy a Nagoya és Oszaka közötti szakasz Kiotó vagy pedig Nara megyén haladjon-e keresztül. Nara megye azzal érvel, hogy mivel a Tōkaidō-shinkansen kiszolgálja Kiotót, az új vonalnak Narát kellene érintenie, hogy ezáltal ez a térség is tovább fejlődhessen. Nara városába érkezve a látogatót rögtön egy óriásposzter fogadja, amely arra kéri a döntéshozókat, hogy legyen állomása Narában is a leendő Linear-shinkansennek. De nem csak a politikusok lobbiznak ezért. Pár éve jót mulatott a japán közvélemény azon a férfin, aki magát Nara város nem hivatalos kabalafigurájának nevezte ki. Ő volt Liny-kun, aki shinkansennek öltözve, hason fekve, vonatként csúszva-mászva igyekezett lobbizni a Linear-shinkansen narai állomásáért. Ha ezen célját nem is érte még el, az biztos, hogy sokakat megnevettetett.

Különleges szerelvények

A shinkansen-szerelvények remek reklámfelületként is szolgálhatnak, így gyakran matricázzák fel őket különféle események alkalmából. Jelenleg aktuális a 2025-ös világkiállítás kabalájával feldíszített shinkansen, de volt korábban az adott év taiga doramájával (egész éven át futó történelmi sorozat) matricázott vonat, Disney-tematikájú shinkansen, de Pokémon-matricás szuperexpressz is. A matricáknál is nagyobb szabású dekorációval bír a néhány éve debütált, és jelenleg is közlekedő Hello Kitty-shinkansen: ennek a vonatnak nemcsak a külseje rózsaszín, de belül is minden Kitty-chanról szól. A különféle karakterekkel feldíszített shinkansenek mellett van még egy különleges szerelvény, amely a vonatrajongók és fotósok nagy kedvence: a Doctor Yellow-nak becézett sárga mérővonat. A Doctor Yellow nem pontos időközönként, de nagyjából tíznaponta tűnik fel a Tōkaidō- és a San’yō-shinkansen vonalain, hogy a rajta elhelyezett számos mérőműszer segítségével megvizsgálja, minden rendben van-e a vonalon, és biztonságosan közlekedhetnek-e a személyszállító szerelvények. A Doctor Yellow népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, hogy amikor a tavalyi évben meghirdettek egy programot, melynek keretén belül a szerencsések felszállhattak a titokzatos szerelvényre, 190-szeres volt a túljelentkezés.

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2024/06. számában jelent meg. Hornos Dániel: Shinkansen-sztorik – Érdekességek a japán szuperexpresszről in Mondo Magazin 2024/06, 44-45.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás