Jkult,  Mondo-cikkek

Japán császárok a 20. században

Japán – a világ egyetlen császársága. De mégis mi a funkciója a jelenlegi japán császárnak, és miben különbözik elődeitől? Milyen változásokon esett át a japán császárság rendszere? Mik voltak a császári család életét meghatározó legfontosabb események a XX. században? Többek között ezekre a kérdésekre keressük most a választ.

A japán császárság rendszere több tekintetben is egyedülálló a világon. Egyrészről ma a világon a japán uralkodó az egyetlen, aki a császár címet bírja, másrészről pedig a japán császári család birtokolja a világon a leghosszabb ideje folyamatos örökléssel egy ország trónját.

Japánban a császárt tennōnak nevezik, a híradásokban, mindennapi beszélgetések során pedig a tennō heika („őfelsége a császár”) megnevezést használják, mivel a császár nevét (pl. a jelenlegi tennō esetében az Akihitót) használni nagy tiszteletlenségnek számít. Elhunyt császárokat sem szokás a keresztnevükön nevezni, mindig a posztumusz nevüket illik használni (pl. az előző tennō esetében Shōwa császár).

A XX. század előtti korok császárairól már olvashattatok a Mondo korábbi számaiban a JTöri rovatokban. Most viszont ismerkedjünk meg a XX. században 63 évig uralkodó tennōval, Shōwával, és a jelenlegi császárral!

Shōwa császár a világháború előtt és után

Shōwa tennō Japán leghosszabb ideig uralkodó császára volt. 1901-ben született, neveltetése a császári családban megszokott rend szerint zajlott: hároméves korában elszakították szüleitől, hogy koronahercegnek járó oktatásban részesüljön. Ő volt az első koronaherceg, akit európai tanulmányútra küldtek. Apja, a beteges Taishō császár életének utolsó éveiben már Shōwa látta el a régensi feladatokat, majd apja halála után, 1928-ban lépett a trónra. A császár életében több történelmi szempontból jelentős esemény történt, a legfontosabb azonban mind Japán, mind pedig a császári család számára kétségtelenül a második világháború volt.

Shōwa világháborúban játszott szerepét még ma is sok kérdés övezi. Az akkoriban hatályos Meiji-alkotmány ugyanis meglehetősen erős jogkörrel ruházta fel az épp regnáló tennōt. A császár isteni származású, szent és sérthetetlen volt; ő volt a szuverén, ő állt a hadsereg élén. A hatalommegosztás elve egyáltalán nem érvényesült, a törvényhozás, igazságszolgáltatás, végrehajtás mind a tennō kezében összpontosult. Mindezek miatt a második világháború lezárását követően sokan háborús bűnösként tekintettek Shōwára, mondván, ő állt a háború során elkövetett szörnyűségek mögött. Felelőssége ma is vitatott – bár az alkotmány alapján a császár egy nagyhatalmú uralkodónak tűnhet, valójában a végső döntés legtöbbször a befolyásos politikai és katonai elit kezében volt.

A világháborút követően tehát nemcsak Shōwa, de az egész tennō-rendszer jövője bizonytalanná vált. A győztes hatalmak közül többen úgy vélték, Japánt csak a császárság felszámolásával lehet demokratizálni. MacArthur tábornok, a Japánt megszálló amerikai seregek parancsnoka azonban másképp gondolkodott. Úgy vélte, hogy a tennō-rendszer eltörlése oly mértékben sokkolná a japán népet, hogy a kívánttal épp ellentétes hatást érnének el vele, és esetleg a kommunizmus felé löknék a háborúban legyőzött országot.

1945. szeptember 27-én Shōwa császár személyesen kereste fel MacArthurt (a történelemben ilyenre ez ideig nem volt példa). Hogy miről tárgyalhattak, még ma sem tudni pontosan. A császár talán magára vállalta a háborús felelősséget, talán kritikával illette a háború idején befolyásos politikusokat, vagy talán a császárság rendszeréről esett szó. Egy biztos: Shōwát nem ítélték el háborús bűnösként, és a tennō-rendszer is fennmaradt, de az 1947-ben hatályba lépő új alkotmány jelentősen megnyirbálta a császár jogköreit. 1946-os rádióbeszédében Shōwa „lemondott” isteni származásáról, az új alkotmány alapján pedig az uralkodóból a nemzet egységét jelképező szimbólum lett, akinek politikai jogköre a nullával egyenlő. A korok változását Shōwa császár is elismerte: a világháborút követően többször mutatkozott a nyilvánosság előtt, diplomáciai feladatokat látott el, külföldi utakon képviselte hazáját, de a politikába nem szólt bele.

A jelenlegi tennó heika – a modern császári család

A jelenlegi, 125. tennō (keresztnevén Akihito) 1989-ben, Shōwa halálát követően lépett a trónra. Fiatalkora elődeitől sok mindenben eltért: ő például már közemberekkel járhatott egy iskolába. Házasságával is szakított a hagyományokkal: 1959-ben egy polgári származású lányt, Shōda Michikót vette feleségül. A frigyet felkapta a média, Michikóban az emberek „a nép egyszerű leányát” fedezhették fel, akit őfelsége hétköznapi tevékenysége, sportolás közben, a teniszpályán ismert meg. A hercegné egy csapásra népszerű lett: ez volt az ún. „micchi-boom” kezdete.

Michiko hercegné gyökeres változást hozott a gyereknevelés császári hagyományaiba is: ragaszkodott hozzá, hogy ők nevelhessék gyermekeiket, így az eddigiektől eltérően a két herceg és a hercegnő a szüleivel nőhetett fel.

A császári családban a 2000-es évek elején a trónöröklés kérdése volt a leginkább aggasztó probléma, ugyanis sem Naruhito koronahercegnek, sem öccsének, Akishino hercegnek nem született fiúörököse. Már az alkotmánymódosítás is terítékre került (mellyel a női ágra, így Naruhito lánygyermekére is kiterjesztették volna a trónöröklést), amikor végül 2006-ban Akishino hercegnek fia született, a kis Hisahito, így a probléma lekerült a napirendről. Egy másik fontos esemény Sayako hercegnő, a császári pár egyetlen lányának 2005-ös esküvője volt: mivel közemberhez ment hozzá, elvesztette rangját, és el kellett hagynia a palotát.

Politikamentesség és társadalmi szerepvállalás

A második világháborús vereség után született új alkotmány természetesen a jelenlegi tennōra is vonatkozik. A japán államot és a japán nép egységét megtestesítő szimbólumként áll az ország élén, megnyitja az országgyűlés üléseit, diplomáciai feladatokat lát el, fogadásokon jelenik meg, más országok közjogi méltóságaival találkozik. A médiában ritkán mutatott (talán az állam és az egyház elválasztásának problémája miatt) másik fontos feladata a különböző sintó rituálék bemutatása. Szabadidejében a közemberekhez hasonlóan tévét néz, feleségével sétál a császári palota udvarán, vagy éppen halbiológiai kutatásokat folytat: szakterülete a gébfélék. Mivel a tennō a politikába nem szólhat bele, 2013 novemberében nagy botrányt kavart a színészből és showmanből parlamenti képviselővé lett, atomenergia-ellenességéről ismert Yamamoto Tarō cselekedete. Yamamoto egy a császári pár által rendezett fogadáson egy levelet nyújtott át az uralkodónak, melyben a fukushimai helyzetről szerette volna tájékoztatni a császárt. A levél átadásával azonban (amellett, hogy az udvari etikett alapján ez egy szörnyen udvariatlan gesztus) egyesek szerint a képviselő megpróbálta a császárt bevonni a politikába. Yamamoto magánakcióját bal- és jobboldali pártoktól kezdve Kitano Takeshi filmrendezőn át számos ismert személyiség is elítélte.

Elődeitől eltérően a jelenlegi császár gyakran fejti ki véleményét társadalmi problémákkal kapcsolatban, sőt, országa múltbéli bűneivel kapcsolatosan is, így például 1992 őszén Kínában tett látogatása során elítélte a XX. század folyamán Kína ellen elkövetett tetteket. 1993-ban második japán császárként Európába utazott, és ő volt az első japán uralkodó, aki hazánkba is ellátogatott (2002-ben). 2011-ben, a nagy kelet-japán földrengést és szökőárt követően televíziós üzenetben szólt népéhez (ez idáig példátlan eseménynek számított), majd a császárnéval együtt ellátogatott a katasztrófa sújtotta területekre, és személyesen is beszélt a károsultakkal, kitartásra biztatva őket. 2012-es születésnapi beszédében az elöregedő társadalom problémái feletti aggodalmát fejtette ki, 2013-ban, nyolcvanadik születésnapján pedig hitvesét, a császárnét méltatta, amiért mindig mellette állt, jóban-rosszban egyaránt.

A japán császárság rendszere tehát a XX. században gyökeres változásokon ment keresztül. A tennō már nem isten, csupán szimbólum. Az viszont, hogy a XXI. században mi lesz a tennō-rendszer sorsa, a jövő zenéje…

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2014/01. számában jelent meg. Hornos Dániel: Japán császárok a XX. században, in: Mondo Magazin, 2014/01, p. 38-39.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás