Manga,  Mondo-cikkek

Transzcendentális gyilkolás – Death Note és ami mögötte van

A Death Note-ról már sokszor és sokféleképpen olvashattatok a Mondóban. Bemutattuk az animét, a mangát, a két élőszereplős filmet, a két Relight moviet-t… Talán kissé unalmasnak tűnhet, hogy újra elővesszük a témát, de mivel novemberi számunk témája a transzcendens világ, nem mehetünk el szó nélkül A halállista túlvilágról alkotott képe, a kereszténységtől kölcsönzött motívumai, illetve filozófiai utalásai mellett.

A történetet talán már mindenki kívülről fújja: az eminens tanuló, Yagami Light egy nap egy gyilkos füzetet talál, melyet Ryuk, a halálisten ejtett az emberek világába, hogy a földi halandók életét jól megkavarva szórakozhasson egy kicsit. Light felhasználja a füzetet világmegváltó terveihez, és bűnözőket kezd gyilkolni, hogy eltörölje a gonoszságot a földről. Ez azonban szemet szúr a híres detektívnek, L-nek, aki üldözőbe veszi a Kira néven elhíresült Lightot, és megkezdődik kettejük harca. Az alapok tehát megvannak, egy jó krimire, izgalmas nyomozásra, rejtélyes halálesetekre számíthatunk – de vizsgáljuk meg, hogyan kapcsolódik a Death Note a havi témához!

Menny és pokol – vagy valami más?

A Death Note-ban hatalmas szerep jut a halálisteneknek: gondoljunk csak bele, mi minden változott volna meg a történetben, ha például Ryuk füzete nem kerül Lighthoz, ha Rem nem akarja megvédeni Misát, vagy ha Shidoh nem követeli vissza elveszett halállistáját. Ezek a lények egy földöntúli világból figyelik az embereket, feladatuk pedig a gyilkolás: így tudják fenntartani saját életüket. Ez a különösen bizarr és kopár világ, melyet a szürkeség és az unalom jellemez, mind a mangában, mind az animében valahol a valós világ fölött helyezkedik el, lakói is innen figyelik leendő áldozataikat. Érdekes megfigyelésre juthatunk, ha összevetjük a később tárgyalt motívumokat ezzel a ténnyel: bár az alkotók szívesen alkalmaznak keresztény utalásokat és mintákat a műben, mégsem a keresztény világkép jellemzi azt. Nincsen menny az égben, nincs egy isten: az emberek életét különös hatalommal bíró lények befolyásolhatják, akiket azonban nem nagyon érdekelnek a halandók. Lényegében a menny helyett a pokol található fölül, az emberek világát pedig Light szeretné egyfajta mennyországgá alakítani – mint tudjuk, nem sikerül neki.

Light mint az új világ istene

Light tehát a földön akarja létrehozni a mennyországot a kriminális elemek likvidálásával. Ki is mondja, hogy „az új világ istene” kíván lenni. Hasonlóan istenné akart válni a bibliai (vagy akár említhetnénk Madách Imre Az ember tragédiája című művét is) Ádám is azáltal, hogy Isten tiltását megszegve a tudás fájáról evett. Ezáltal hasonlóvá vált Istenhez: tudatába került jónak és gonosznak, azonban Isten büntetését is kivívta: halandó lett. Ezt nevezzük eredendő bűnnek. Obata Takeshi is gyakran ábrázolja Lightot almával a kezében, ezzel teremtve párhuzamot figurája és az első ember között. Light is belekóstolt a tiltott gyümölcsbe, a gyilkolásba, és önbíráskodásba kezdett. Istenné akart válni, azonban ez nem maradhatott megtorlatlanul: terve nem sikerült, halandó maradt, és ő is meghalt. A büntetést pedig ebben a történetben is egy, az emberek felett álló transzcendentális lény, jelen esetben Ryuk rója ki rá. (Abba is érdemes belegondolni, hogy a manga/anime politeista világnézettel dolgozik, több halálisten létezik, ezt a rendet akarja megbontani Light, aki a világ egyedüli istene kíván lenni – talán ezért a bukása?)

A kereszténység egyik legfontosabb jelképe, a kereszt is megjelenik a műben, leginkább a manga borítóin. Ezt felfoghatjuk puszta hatásvadászatnak is, ám gondolhatunk arra is, hogy Light meg akarta váltani a világot a maga módján, eközben viszont elvakulttá, önzővé, gonosszá vált, saját céljai elérése érdekében manipulálta az embereket, így egyfajta antikrisztusként is tekinthetünk rá.

A halállista, ha más körülményt nem adnak meg neki, szívrohammal végez áldozataival. Hogyan kapcsolódik ez a kereszténységhez? A Biblia szóhasználata szerint a szív az egész embert; a lélek, a test és a szellem hármasságát jelenti. Light ítélkezése során a legtöbb bűnöző, tehát akiket Light nem tiszta szívűnek vélt, szívrohamban halt meg, azonban azt is észrevehetjük, hogy azok a karakterek, akiket Light saját céljai érdekében ölt meg, tehát nem voltak bűnösök, más módokon hunytak el (pl. Misora Naomi, Takada Kiyomi – L viszont kivétel!). De főhősünk szíve sem maradt tiszta, mivel nem tudta megkülönböztetni a jót és a rosszat: ezért vele is szívroham végzett.

Bűn és bűnhődés

Sokan szokták a Death Note-ot Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című regényéhez hasonlítani. Az összefüggés a következő: Dosztojevszkij főhőse, Raszkolnyikov megöl egy nőt, majd később azzal (is) próbálja tettét magyarázni, hogy az illető senkinek nem volt hasznára, ezért nem különösebben nagy gond az, hogy a nő már nem él. Azt állítja, hogy vannak olyan emberek, akiknek megengedhető a gyilkosság. Light is hasonlóképp magyarázza tetteit: azért öl, hogy másoknak jobb legyen. Ez azonban morális kérdéseket vet fel: helyes-e ez a tett, vagy helytelen? Szintén párhuzamot vonhatunk L (és utódai) és a Raszkolnyikov után nyomozó Porfirij között: mindketten (ha Neart is beleszámítjuk, mind a hárman) úgy próbálják elkapni ellenfelüket, hogy az maga valljon, maga ismerje be tettét.

Filozofáljunk!

Nietzschét is szóba szokták hozni a Death Note-tal kapcsolatban. A 19. századi német filozófus munkásságában jelent meg az emberfeletti ember (Übermensch) gondolata: az ember, aki szembeszáll a tömegekkel, erős, bátor, szabad. Szintén Nietzsche fogalmazta meg a „hatalom akarása” (Wille zur Macht) elvét, mely szerint minden egyes ember egy-egy hatalomra törő akarat. Nem kétséges, hogy mindkét elem ráillik Yagami Lightra.

Azonban nemcsak Nietzsche gondolatai kapcsán filozofálhatunk a Death Note olvasása közben: felvetődhetnek olyan kérdések is bennünk, mint például „Van-e szabad akarat?”, „Van-e bűnbocsánat a bűn után?”, „Milyen a halál utáni lét?” (a manga szerint a halál után az emberek az ún. MU-ba kerülnek, magyarán a semmibe), vagy „Szabad-e elvenni egy olyan ember életét, aki nincs hasznára a társadalomnak?”. Mind kemény és nehéz kérdés, amelyek újra és újra felmerülnek a műben – talán az izgalmas történet mellett ezért is érdemes Death Note-ot olvasni.

Néhány szó a magyar kiadásról

Magyarországon 2008-ban jelent meg a manga első kötete, az utolsó kötet pedig a decemberi Animekarácsonyra érkezik. Amikor három éve a Mangafan a honlapján jelentette be az új címeket, valamennyire várható volt, hogy a Death Note is köztük lesz, hiszen az animeváltozat indulásakor nagy népszerűségre tett szert a magyar rajongók körében is. A magyar manga a japán formátumot követte, és az eredetihez hasonlóan a magyar változat is többször vezette a legnagyobb könyváruházak képregényes eladási listáját. A Hellsinggel összevetve (ld. az előző számot) a Death Note szövege jelentősen nehezebb, mind a fordító, mind a magyarító, mind a lektor számára, hiszen krimi lévén nagyon oda kell figyelni a pontosságra. Ezenkívül a szöveg mennyisége is gondot okozhat, valamint az is fontos, hogy a mondatok magyarul is megfelelően formáltak, könnyen érthetőek legyenek. Szerencsére ezeket a kritériumokat jól teljesítette a magyar változat – aki eddig csak az animét látta, érdemes elkezdje a mangát is, hiszen sok olyan cselekményelem van (főleg a sorozat második részében), amelyek a nyomtatott változatban részletesebbek.

Death Note
(manga, 2003)
Írta: Ohba Tsugumi
Rajzolta: Obata Takeshi
Hossza: 12 kötet (magyarul megjelent: 11)
Kiadja: MangaFan

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2011/11. számában jelent meg. Hornos Dániel: Transzcendentális gyilkolás – Death Note, és ami mögötte van, in: Mondo Magazin, 2011/11, p. 12-13.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás