Dorama,  Mondo-cikkek

A japán bankvilág Lúdas Matyija – Hanzawa Naoki: a Heisei-kor legnézettebb sorozata visszatér!

Mit gondolnánk, mi a sztorija annak a doramának, amely elnyerte a Heisei-kor (1989-2019) legnézettebb sorozata címet? Valamiféle romantikus történet? Vagy egy minden szezonban elmaradhatatlan kórházi sorozatról lehet szó? Esetleg egy krimiről? Nos, egyikről sem. A 2013-ban sugárzott Hanzawa Naoki című dorama egy bankár küzdelmeit mutatja be. A hét évvel ezelőtt meglepő módon rekordnézettséget hozó sorozat idén ­– a koronavírus miatt kis csúszással – tért vissza a képernyőkre, népszerűsége pedig megingathatatlannak bizonyult.

„Duplán fizetem vissza!”

Hanzawa Naoki (Sakai Masato) egy japán megabank, a Tokiói Központi Bank nyugat-oszakai kirendeltségének alkalmazottja. Nehéz sorsú gyerek volt: édesapja egy kis gyárat üzemeltetett, de az üzem hitelező bankja egy idő után nem volt hajlandó tovább finanszírozni a vállalkozást, ami így tönkrement, az apát pedig ez a sokk öngyilkosságba hajszolta. Naoki eldöntötte: felnőve belép abba a bankba, amely tönkretette a családi vállalkozást, hogy megreformálja azt.

Az oszakai kirendeltség vezetője egy nap azzal áll elő, hogy biztosítsanak egy acélgyárnak fedezet nélkül ötszázmillió jen kölcsönt. Hanzawa gyanakodik, ám nem tudja megakadályozni a dolgot – az acélgyár pedig csődbe megy és fizetésképtelenné válik. A fiatal bankár elhatározza, hogy mindenáron felfedi, mi áll az ügy hátterében, s visszaszerzi az elveszett pénzt. Mottója: „Aki elbánik velem, azzal én is elbánok! Mindent duplán fizetek vissza!”. Eme kevéssé krisztusi, ámde annál inkább Lúdas Matyi-i gondolat jegyében Hanzawa és az őt támogatók a sorozat első felében az oszakai bankfiók tisztességtelenségei nyomába erednek. A második öt epizód helyszíne már Tokió, ahol Naokinak a nagy múltú Iseshima Hotel 12 milliárd jenes veszteségét kell valahogy visszaszereznie, miközben meg kell küzdenie a Tokiói Központi Bank Döbrögijével, Ōwadával is.

Meghökkentő nézettség

A Hanzawa Naoki sorozat első évadját – ami Ikeido Jun író művein, egy regénysorozat első két kötetén alapul – 2013-ban, a nyári szezonban sugározta vasárnap esténként a TBS csatorna. Ahogy az a történet fentebbi leírásából is kitűnik, a Hanzawa Naoki nem egy tipikusan széles közönséget megcélzó doramának indult. Egy gazdasági témájú sorozat, benne öltönyös, középkorú férfiakkal, akik – egy humorista megfogalmazása szerint – „szűk helyiségekben fura arcokat vágnak és egymással ordibálnak”, bármiféle szerelmi szál vagy akciójelent nélkül. A gyártó csatorna, a TBS mindezzel tisztában volt, és úgy is tervezték, hogy a Hanzawa Naoki célközönsége a 30 évnél idősebb korosztály, azon belül is a férfiak lesznek, s átlagosan 15% körül fog teljesíteni a műsor.

Ami a valóságban történt, az a tévécsatorna munkatársait is meglepte. Az első epizód 19,4%-os nézettséggel nyitott, a második hétre ez az arány átlépte a 20%-os küszöböt, a hetedik epizódot pedig már a tévénézők 30%-a kísérte figyelemmel. A sorozat tíz epizódja alatt a nézettséget mutató görbe egyszer sem fordult lefelé, a növekedés az utolsó epizódoknál is kitartott, végül a befejező epizód 42,2%-kal zárt. Ezzel ez az epizód elnyerte a minden idők harmadik legnézettebb doramaepizódja címet. Ami pedig az össznézettséget illeti, a Hanzawa Naoki a Heisei-kor doramái között a legmagasabb nézettségét produkálta. A sorozatot nemcsak az eredeti célközönség, de nők, fiatalok, sőt még gyerekek is nézték, Hanzawa szófordulatai pedig az egész japán társadalomban gyökeret vertek. Így például a „duplán fizetem vissza!” kifejezést a 2013-as év legnépszerűbb szlogenjévé választották.

Mi áll a siker hátterében? A sorozat a túlórázó, a szervezetükért mindenáron kiálló férfiak világát mutatja be, ahol a nőknek csak az a szerep jut, hogy otthonról támogassák férjüket. Ennek ellenére a hölgyek is kedvelték a sorozatot, mégpedig azért, mert Hanzawa az igazságosztó hős archetípusát testesítette meg. Egy igazi modern kori, becsületes harcost jelenít meg (erre ráerősítenek azzal, hogy a főhős kendózik), aki mindent megtesz az elesettekért. Rákiabál akár a főnökére is, kikényszeríti, hogy a másik a földön térdepelve esedezzen bocsánatért, ha azt látja megfelelőnek – ezt a való életben egy átlagos japán nemigen tehetné meg. A mondanivaló mellett a népszerűség egy másik titka a remek casting; a színészek arcjátékukkal is jól kiemelik egy-egy jelenet jelentőségét. Bár lényegesen túlzó módon, de a sorozat a szervezetekre épülő japán társadalom jellegzetességeibe is betekintést nyújt.

Hanzawa megkoronázva

Miközben sikerességét más dorama nem tudta megközelíteni, évekig nem hallottunk Hanzawa Naokiról, egészen 2019 végéig, amikor is bejelentették, hogy 2020 tavaszán folytatni fogják a harcias bankár történetét. Az újévi szabadságokra időzítve év elején egy spin-off speciál doramát is sugároztak, hogy ezzel megalapozzák az áprilisra tervezett második évad ismertségét. A koronavírus azonban közbeszólt, és mivel megszakadtak a forgatási munkálatok, a folytatás sorsa is bizonytalanná vált. Végül idén júliusban tudott elindulni a második évad, amelyben Hanzawa új ellenfelekkel találja szemben magát. A bankcsoporthoz tartozó brókercég alkalmazottjaként egy IT-vállalat felvásárlását kell levezényelnie, ám az érdekek és ellenérdekek bonyolult szövevénye miatt végül magával az anyacéggel is ellenséges viszonyba kerül. Az IT-vállalatok és brókercégek küzdelmében Hanzawa új támogatóra lel a vállalat fiatal alkalmazottjában, Moriyamában, akit a mindig briliáns Kaku Kento alakít.

A második évad az elsőhöz hasonlóan két részből épül fel: a dorama második felében a bankvilágon túl a japán politika világába is belecsöppenünk. Hanzawának a csőd szélén álló Császári Légitársaságot kell kihúzni a pácból. A bankok által javasolt intézkedési csomagok helyett azonban a japán kormány új közlekedési minisztere, a tévébemondónőből politikussá avanzsált Shirai miniszterasszony (Eguchi Noriko) azt követeli, a pénzintézetek engedjék el tartozásaik nagy részét. Hanzawának így most nemcsak a bankon belüli ellenlábasokkal, de a háttérben a szálakat mozgató politikusokkal is meggyűlik a baja, a nehéz helyzetekben pedig csak egy valaki lehet segítségére: ősi ellenfele, Ōwada.

Öltönyös kabukiparódia

Koronavírus ide vagy oda, Hanzawa Naoki legújabb kalandjaira a japán nézők, a várakozásoknak megfelelően, kíváncsiak voltak. Az első epizódok előző szezont felülmúló nézettségi mutatói később aztán nem ugrottak úgy az égbe, mint hét évvel ezelőtt, de stabilan hozták a magas, 25% körüli eredményt, az évad utolsó epizódja pedig 32,7%-os eredményt ért el.

A hagyományos színészeken túl már az előző évadban is üdítő jelenségként hatott két kabukiszínész, a Hanzawa főellenségét, Ōwadát alakító Kagawa Teruyuki és az adóhatóság tisztjét, Kurosakit alakító Kataoka Ainosuke. Ők a második évadban is visszatérnek, és rajtuk kívül még két újabb kabukiszínész tűnik fel öltönyös bankárként. A kabukielőadásokra jellemző, időnként groteszk módon túlzó mimikájuk, jellegzetes hanghordozásuk üde színfoltja a sorozatnak, ami miatt sokak szerint a dorama nem más, mint egyfajta modern köntösbe ültetett kabukiparódia. A második évad egyébként az eredeti regény eseményeit is kissé lazábban kezeli, s a színészek a forgatókönyvben megírt szerepükön kívül rengeteg humoros improvizációval is éltek, melyek aztán bekerültek a végleges epizódokba is. A főszereplőkön kívül a mellékszereplők közé is mind-mind remek művészeket válogattak, mondhatni, hogy a japán színészvilág színe-java jelen van.

Bár a második évad újabb rekordot nem tudott dönteni, de ismét széles körben nyújtott szórakozást a japán nézők számára. Az időnként komoly, időnként humorosan groteszk doramát méltán kedvelik sokan: a japán bankvilág fenegyerekének története garantáltan magával ragadja a nézőket.

ADATLAP

Hanzawa Naoki
dorama
Főszerepben: Sakai Masato
Rendezte: Fukuzawa Katsuo
Év: 2013, 2020
Hossza: 2×10 epizód
Gyártó csatorna: TBS

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2020/10. számában jelent meg. Hornos Dániel: A japán bankvilág Lúdas Matyija – Hanzawa Naoki: a Heisei-kor legnézettebb sorozata visszatér! in Mondo Magazin 2020/10, p. 36-37.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás