Cikkek, publikációk,  Jkult,  Mondo-cikkek

Iga és Kōga – A két nindzsafalu és a nindzsák a valóságban

A nindzsák, ezek a feketébe öltözött, rejtélyes alakok gyakori szereplői a japán animéknek, sorozatoknak: a Mondo jelen számában is olvasható egy-egy cikkünk nindzsás animéről (Jigokuraku, 6-7. oldal) és doramáról (Ninja ni kekkon wa muzukashii, 34-35. oldal). De kik is voltak a valóságban a japán történelem ezen különös szereplői? Ebben a cikkben a két legnevesebb nindzsafalu, Iga és Kōga bemutatása mellett a nindzsák valós kilétére is fény derül.

A valódi nindzsák

Aki animékből, mangákból, vagy esetleg amerikai filmekből ismerkedik meg a nindzsákkal, úgy vélheti, ők valamiféle különleges, esetleg természetfeletti képességekkel megáldott titkosügynökök, bérgyilkosok voltak, akik talpig feketében, az éj leple alatt hajtottak végre mindenféle veszélyes küldetéseket. Nos, ennek az elképzelésnek a valóságban csak bizonyos részei igazak. Kezdjük azzal, hogy maga a nindzsa kifejezés is csak a modern kor szüleménye. A nindzsák ugyanis a XV. századtól kezdve az Edo-kor, tehát a XIX. század végéig tevékenykedtek Japánban, ekkoriban pedig a ma nindzsaként olvasott írásjegy-összetételnek (忍者) inkább a japános olvasatát (kun’yomi) használták: shinobi no mono, vagyis „lopakodó, rejtőzködő személyek” voltak ők – innen ered a nindzsa mellett manapság szintén ismert shinobi megnevezésük. A shinobik fő feladata nem a gyilkolás és nem is a varázslatos jutsuk végrehajtása, hanem legfőképp az információszerzés volt. A XV–XVI. század ugyanis Japán történelmében a hadakozó fejedelemségek kora, amikor is a Japán-szigeteken lévő számos tartomány folyamatosan kisebb-nagyobb harcban állt egymással. Ebben az időszakban a nindzsák feladata volt az, hogy behatoljanak az ellenséges tartományba, s ott információkat gyűjtsenek. Ehhez fontos volt az, hogy álcázni tudják magukat: ha mindig, mindenhol a mai sorozatokban látott fekete öltözékekben jelentek volna meg, rögtön kiszúrták volna őket, így igyekeztek beolvadni a tömegbe, akár buddhista szerzetesnek, akár kereskedőnek, akár mutatványosnak maszkírozva magukat. Miközben a harcosok körében dicsőségnek számított, ha valaki elesett a harcok során, vagy fogságba esve öngyilkosságot követett el, a shinobik esetében lényegesebb volt, hogy élve visszajussanak megbízójukhoz, s átadják a megszerzett információt. Az információgyűjtés, kémkedés mellett másik fontos feladatuk volt az egyes tartományurak, daimyók védelme, kapuk őrzése; efféle munkákra is felbérelhetők voltak.

Rivális nindzsafalvak?

A japán középkorban a szigetország számos területén találkozhatunk shinobikkal, de ezen területek közül kiemelkedik a két leghíresebb térség, ahol nindzsaközösség létezett: Iga és Kōga. (Kōga írásjegyét két alakváltozatban olvashatjuk ki, így például a jelenlegi közigazgatásban Kōka város néven szerepel, s többek között a helyi vasútállomás is a Kōka állomás nevet viseli. A nindzsákkal kapcsolatban azonban a Kōga megnevezés a gyakoribb.) A két „nindzsafalu” a fikciós történetekben gyakran úgy jelenik meg, mint amelyek folyamatosan rivalizálnak egymással, de vajon így volt ez a valóságban is? Nem egészen. A két települést ugyanis jóformán csak egy hegy választotta el egymástól, s köszönhetően a rövid távolságnak is, az ellenségeskedés helyett inkább együttműködtek egymással. Nem voltak ritkák a két klán közötti házasságkötések sem, illetve arra is volt példa, hogy az igaiak és a kōgaiak közösen küzdöttek a behatoló ellenséggel szemben. Ami megkülönböztette őket, az a megbízóhoz való hozzáállásuk volt: a kōgai nindzsák egy urat szolgáltak hűséggel, míg az igaiak egyfajta szerződés alapján, pénzért cserébe tettek szolgálatot az adott megrendelőnek. Ilyen megbízó volt a későbbi első Tokugawa-sógun, Ieyasu is, aki az igai Hattori Hanzót – aki a filmekben gyakran a leghíresebb nindzsaként szerepel, holott a valóságban ő maga nem volt nindzsa – és társait kérte fel védelmére, amikor a mai Oszaka közelében található Sakai városából a tartományába tért haza. Az igaiak tetteinek elismeréseként később, az Edo-korban is támaszkodtak a szolgálataikra.

Iga egyébként nemcsak a nindzsákról híres település elnevezése volt, hanem az azt körbevevő történelmi tartomány neve is – manapság Iga város néven ismerjük a területet, mely Mie megyében található, Oszaka és Nagoya között körülbelül félúton. Iga város központi része Ueno, így gyakran Iga Uenóként emlegetik a helyet, amely a nindzsákon kívül arról is ismert, hogy itt született a legendás haikuköltő, Matsuo Bashō. A költő szülőháza és a Bashō-múzeum mellett meglátogathatjuk az uenói várkastélyt is, de természetesen a nindzsák számítanak a város legfontosabb turisztikai vonzerejének. A környéken közlekedő Iga Vasúttársaság vonatjai kívülről is nindzsafigurákkal vannak illusztrálva, de a szerelvényeken belül vagy a vasútállomásokon is találkozhatunk nindzsákkal, a városban pedig megtekinthető egy igazi korabeli nindzsarezidencia is különféle titkos, trükkös ajtókkal, rejtekhelyekkel. Április-május környékén nindzsafesztivált is tartanak Igában, s ilyenkor az önkormányzat alkalmazottjai is nindzsaöltözékbe bújnak, de létezik a japán rádiós torna mintájára készült helyi nindzsatorna is. A megyeszékhelyen, Tsu városában lévő Mie Egyetem pedig egy nindzsakutatással foglalkozó műhelyt is létrehozott. Itt dolgozik Yamada Yūji professzor, aki számos tévéműsorban és sorozatban működött közre szakértőként, s a Japán Alapítvány jóvoltából hazánkban is több alkalommal tartott már előadást. A szomszédos, de már másik megyéhez, Shigához tartozó Kōka városa hasonlóképpen nagy hangsúlyt fektet a shinobikkal kapcsolatos történelmi örökség ápolására. Itt is van látogatható nindzsarezidencia, illetve Igával közös rendezvényeket is szerveznej, hisz a két település testvérvárosi viszonyban áll.

A nindzsamánia kezdetei

De mégis hogyan váltak a nindzsák a populáris kultúra részévé, hogyan alakult ki róluk az a kép, amely ma is mindannyiunkban él róluk? A válaszért egészen a XVIII. századig kell visszamennünk. Az ekkor játszott kabuki színdarabokban fontos volt, hogy egy-egy karakterről a nézők már a színpadra lépésekor, külső megjelenéséből tudják, a történetben ki is ő. Így hát amikor nindzsákat jelenítettek meg, a színészek feketébe öltözve jelentek meg, a közönség pedig rögtön tudta, hogy épp egy nindzsát lát. Ezekről a színi előadásokról, a színészekről aztán ukiyo-e képek, fametszetek készültek, s itt értelemszerűen szintén feketében ábrázolták a nindzsákat. Ezt követően, a XX. század elején egy Japánban megjelenő zsebkönyv-sorozat nindzsákról szóló része hozta el az első nindzsa-lázat a szigetországban.

Külföldön a XX. század második felében megjelenő, harcművészeti témájú filmek járultak hozzá a nindzsák ismertségéhez. Az 1981-es A nindzsa színre lép című amerikai film nagy népszerűségre tett szert, s ezt később további filmek követték, mint például A nindzsa bosszúja. Ezekben a művekben a nindzsák mint valamilyen emberfeletti képességekkel rendelkező szuperhősök jelentek meg, így ez a felfogás beépült a nyugati nindzsa-imázsba. A XX–XXI. század fordulójára pedig – mint tudjuk – számos platformon jelentek meg a nindzsakarakterek, készültek nindzsás mangák (pl. Ninja Hattori-kun vagy később a jól ismert Naruto), nindzsás animék (pl. Ninja Scroll, illetve a mangák feldolgozásai), nyugati képregények és rajzfilmek (pl. Tini Nindzsa Teknőcök), filmek és doramák, de akár a hazánkban is sugárzott ügyességi vetélkedő, a Ninja Warrior címét is megemlíthetjük. Úgy tűnik, a nindzsák iránti rajongás töretlen, így biztosan várhatóak még a témával kapcsolatos művek az elkövetkező években is.

A cikk megírásánál referenciaként felhasználtam Yamada Yūji professzor 2022-ben az ELTE-n tartott „A shinobik világa” című előadásának tartalmát.

A cikk eredetileg a Mondo Magazin 2023/06. számában jelent meg. Hornos Dániel: Iga és Kōga – A két nindzsafalu és a nindzsák a valóságban in Mondo Magazin 2023/06., 38-39.

A weboldalon sütiket (cookie-kat) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A honlap további használatához, kérem, engedélyezze a sütik használatát. További információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk. Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

Bezárás